Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Polacy przypomnieli sobie o zaletach kurortow nad Morzem Czarnym, takich jak bulgarskie Zlote Piaski

Okazja czyni inwestora

Paweł Łepkowski

Kryzys finansów strefy euro spowodował, że obecnie jest najlepszy czas na zakup nieruchomości na cele turystyczne. Apartament w Hiszpanii czy Grecji może kosztować mniej niż podobny lokal w Krakowie lub w Warszawie

Dlatego wielu przedsiębiorców kupuje dawne dwory i zameczki, które przerabia na hybrydy ośrodków konferencyjnych z hotelami. Dzisiaj nikomu już nie imponuje basen w sali rycerskiej czy restauracja w lochach zamkowych. Ażeby przyciągnąć klienta korporacyjnego, trzeba pomyśleć o wycieczkach konnych, polowaniach w stylu angielskim, rejsach połączonych z profesjonalnie prowadzoną imprezą taneczną.

Ośrodki konferencyjne i szkoleniowe gwarantują zysk cały rok. Nie tylko organizują kongresy, spotkania, szkolenia, bankiety, zabawy, imprezy integracyjne i noclegi, lecz także często są największymi pracodawcami regionu. Dlatego o budowę obiektów konferencyjnych i wystawienniczych zabiegają nie tylko prywatni przedsiębiorcy, ale też samorządy gmin, dużych miast i miasteczek w całym kraju.

Kiedy przegląda się strony internetowe polskich gmin, od razu rzuca się w oczy przyjazne otwarcie na inwestycje związane z budową infrastruktury konferencyjnej. Każdy kongres naukowy, zjazd partii czy szkolenie profesjonalne to praca dla mieszkańców i jednorazowy zastrzyk gotówki do gminnego budżetu. Wielkie imprezy biznesowe wymagają bowiem obsługi specjalistów z różnych dziedzin, począwszy od kucharzy, a na ogrodnikach skończywszy. Dlatego kiedy inwestuje się w ośrodki konferencyjne, należy pamiętać o ich wielofunkcyjności, tak aby dzienne aule wykładowe łatwo zamieniały się wieczorami w pomieszczenia bankietowe, dyskoteki czy nawet sale modlitw.

Przed podjęciem decyzji o budowie ośrodków pod potrzeby klienta korporacyjnego należy wziąć pod uwagę, że sama budowa takiego obiektu i jego wyposażenie to inwestycja niezwykle droga i czasochłonna. W dodatku klient korporacyjny nie wybiera ośrodków szkoleniowo-konferencyjnych tylko ze względu na cenę, ale głównie ze względu na atrakcyjność i spełnienie oczekiwań infrastrukturalnych. Zainteresowanie organizatorów konferencji, szkoleń i meetingów wzbudzą jedynie te ośrodki, które otoczone są unikalnie pięknymi krajobrazami. Wyposażenie ośrodków w saunę, basen, fitness club czy solarium, czym chwali się większość ośrodków hotelowych w naszym kraju, jest jedynie standardem, który nie robi większego wrażenia na organizatorach imprez biznesowych.

Osobną kategorię inwestycji stanowią tego typu centra w wielkich miastach. W 2010 i 2011 r. z całego Mazowsza do Ministerstwa Infrastruktury spłynęło 30 projektów kompleksowej rozbudowy obiektów sportowych, które miały wspomagać Euro 2012 i służyć później jako centra konferencyjne.

W 2011 r. Ministerstwo Sportu zaproponowało budowę hali sportowo-widowiskowej, hotelu, biurowca i budynku konferencyjno-wystawienniczego na 38 ha otaczających nowy Stadion Narodowy. Obiekty te miały pracować na utrzymanie samego stadionu. Jest połowa roku 2013 i otoczenie Stadionu Narodowego straszy pustką. Organizatorzy konferencji biznesowych mogą się pocieszyć jedynie tym, że wkrótce zakończy się III etap budowy Warszawskiego Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska.

Mimo stale utrzymującego się kryzysu finansów opłaca się inwestować w turystykę zarówno z punktu widzenia klienta indywidualnego, jak i korporacyjnego. Spadek cen nieruchomości w południowej Europie , Egipcie czy Dubaju otwiera różnorodne możliwości inwestycyjne dla drobnego i średniego inwestora polskiego. Ale szczególnie kuszący wydaje się krajowy rynek ośrodków konferencyjnych, na których usługi nadal jest duże zapotrzebowanie.

1 2 3
Następna

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?