Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Wojna na drodze

Robert Przybylski

Polskie firmy transportowe, które obsługują 20 proc. przewozów do krajów WNP, znalazły się na celowniku Rosji

Od 14 sierpnia Rosja będzie wymagać w transporcie międzynarodowym wykupienia dodatkowej polisy gwarantującej zapłacenie należności celnych. Każdy przewoźnik wjeżdżający do Rosji z towarem kupuje karnet TIR, który gwarantuje administracji celnej wypłatę należności. Jednak w lipcu szef rosyjskiej służby celnej Andriej Bieljanow w piśmie opublikowanym na stronie internetowej urzędu stwierdził, że niezbędna będzie dodatkowa polisa. Oferuje ją tylko jedna państwowa firma ubezpieczeniowa, a pogłoski mówią, że ma kosztować 1000 euro. Podniesie to więc koszt przewozu towarów z Europy Zachodniej do Rosji o jedną trzecią. W Rosji „zamyka się" połowę z 3 mln wydawanych co roku karnetów TIR, a rynek przewozów do krajów WNP wart jest ponad 2 mld euro. Jeżeli Rosjanie wprowadzą obowiązek zakupu dodatkowego zabezpieczenia należności celno-podatkowych, będzie to złamanie podstawowych zasad konwencji TIR. Dla 4 tys. polskich firm transportowych, które jeżdżą do Rosji i na tamtym rynku zarabiają ponad pół miliarda euro rocznie, oznacza to koniec pracy. 20 tys. kierowców będzie musiało poszukać innego zatrudnienia, a państwo nie otrzyma 400 mln zł podatków.

Partnerstwo po rosyjsku

Bieljanow nie konsultował posunięcia ani z EKG ONZ oraz IRU, które są gospodarzami konwencji TIR, ani nie poinformował Komisji Europejskiej. Na wniosek IRU sekretarz wykonawczy EKG ONZ oraz unijny komisarz ds. podatków i unii celnej, audytu i zwalczania nadużyć finansowych już wysłali pisma do władz Rosji, domagając się cofnięcia tej decyzji jako niezgodnej z prawem międzynarodowym. Poczynania Rosji oznaczają wypowiedzenie konwencji TIR. – Do konwencji międzynarodowej każdy kraj przystępuje na zasadzie dobrowolności i może ją wypowiedzieć w trybie notyfikacji złożonej na ręce sekretarza generalnego ONZ. W wypadku konwencji TIR – z 15-miesięcznym wyprzedzeniem. Robi to minister spraw zagranicznych danego państwa. Nie wiem, dlaczego Rosjanie nie przestrzegają prawa międzynarodowego – zastanawia się Janusz Łacny, prezydent Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). Dodaje, że na zasadzie wzajemności inne państwa mogą wymagać dodatkowych gwarancji od przewoźników z unii celnej Białorusi, Kazachstanu i Rosji.

Polskie MSZ, Ministerstwo Gospodarki, Służba Celna i Ministerstwo Transportu także wysłały pisma domagające się wyjaśnień od Rosjan. – Rosjanie starają się wejść do różnego rodzaju organizacji międzynarodowych: WTO, OECD. Jednocześnie coraz częściej pokazują, że łamanie kardynalnych zasad tychże organizacji nie jest dla nich żadnym problemem. Wygłaszają przy tym piękne hasła o konieczności udostępnienia europejskiego kierunku dla Rosjan, gdy na swoim wprowadzają restrykcje dla zagranicznych podmiotów. To powód do zrewidowania podejścia do Rosji. Polska powinna zwracać uwagę na to, co prawdopodobnie umyka innym krajom – uważa Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Rosjanie tłumaczą, że wprowadzili dodatkowe gwarancje, bo nieuregulowany dług celny sięga 20 mld rubli. IRU oraz krajowe zrzeszenia, w tym rosyjski ASMAP, kwestionują tę sumę. Wskazują, że do tej pory władze celne Rosji nie sygnalizowały jakichkolwiek problemów, chociaż mają dostęp do elektronicznych narzędzi, które na bieżąco pozwalają kontrolować ściąganie należności celnych. Według IRU łączny dług celny jest znacznie niższy i nie zagraża funkcjonowaniu systemu TIR w Rosji ani w pozostałych krajach, które przyjęły konwencję. Nie ma zaległości celnych także po stronie polskich przewoźników.

Jak nie kijem, to pałką

ZMPD bardzo rygorystycznie pilnowało, aby nie było żadnych nieprawidłowości, a większość spraw spornych została rozwiązana w rosyjskich sądach po myśli polskich przewoźników. Natomiast np. Czesi zlekceważyli wyjaśnienie zaległości i praktycznie wypadli z rynku przewozów do Rosji. Stało się to ku zadowoleniu Rosjan, którzy chcieliby sami obsługiwać rosnący import do swojego kraju.

Poprzednia
1 2 3

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?