Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

W 1914 r. montaz jednego samochodu w fabryce Forda trwal tylko 93 minuty

Efekt Forda

Aleksander Piński

To nie Henry Ford wymyślił ruchomą linię montażową, ale on ją udoskonalił

Gdyby fabryka Forda w Wayne w stanie Michigan wróciła do metod produkcji samochodów z 1900 r., zamiast 300 tys. aut rocznie produkowałaby ich 2 tys. To pokazuje skalę postępu, jaki dokonał się dzięki rozpoczęciu dokładnie 100 lat temu produkcji forda T na ruchomej linii montażowej. Wbrew temu, co się powszechnie uważa, autorem tego pomysłu nie był Henry Ford, a podobne metody produkcji wykorzystywano już ponad 500 lat wcześniej.

Wenecki pierwowzór

Po raz pierwszy zastosowano je w XIV w. przy budowie statków w weneckim Arsenale, który aż do XVIII w. był największym kompleksem przemysłowym w Europie – zajmował 45 ha (15 proc. powierzchni Wenecji). Nazywano go pierwszą fabryką w historii świata. Znajdowały się tam należące do państwa (Republiki Weneckiej) stocznie i zbrojownie. W Arsenale statki przesuwano siecią kanałów z jednego stanowiska na drugie, a pracujący przy nich rzemieślnicy (w sumie 16 tys.) byli wyspecjalizowani tylko w produkcji jednej części statku.

Aby usprawnić proces budowy, statki zestandaryzowano. Stosowano też standardowe, wymienne części. W efekcie z Arsenału wypływał średnio jeden statek dziennie (często znajdowało się tam jednocześnie 100 statków na różnym etapie produkcji), podczas gdy w innych krajach ich budowa trwała miesiącami. Co ciekawe, Dante Alighieri poświęcił Arsenałowi fragment „Boskiej komedii", a w 1593 r. jako eksperta zatrudniono tam samego Galileusza. To właśnie metoda pracy stosowana w Arsenale była źródłem bogactwa i potęgi Republiki Weneckiej. Na przykład w 1450 r. po morzach pływało ponad 3000 statków pod jej banderą, dzięki czemu Wenecjanie zdominowali handel na Morzu Śródziemnym.

Fabryki Forda nie były też pierwszymi, w których zastosowano linię montażową przy produkcji aut. Zrobił to amerykański pionier motoryzacji Ransom Olds (1864–1950), założyciel Olds Motor Vehicle Company. W należącej do niego fabryce w Lansing robotnicy przesuwali karoserie od stanowiska do stanowiska na drewnianych platformach na kółkach. I to jego auto – zmontowany w 1901 r. oldsmobile curved dash – był pierwszym masowo produkowanym samochodem. W 1901 r. sprzedano ich 600, w 1902 r. – 3 tys., a w 1904 r. – ponad 4 tys. (zresztą oldsmobile był produkowany aż do 2004 r., ale od 1908 r. przez General Motors). Na początku auto sprzedawano po 650 USD, czyli 17 937 USD według dzisiejszej wartości dolara.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej