Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Producenci karetek, ktore powstaja na bazie samochodow ciezarowych, po zmianie przepisow musza placic akcyze jak za samochody osobowe. Ministerstwo Finansow nalicza ja nawet wstecz

Podatek na sygnale

Małgorzata Cecherz, Edyta Hołdyńska

Producenci karetek walczą z fiskusem, który uważa, że prawo może działać wstecz. Polskim firmom grozi bankructwo, a zagraniczne koncerny zacierają ręce

Ministerstwo Finansów już pięć lat temu dumnie deklarowało, że ułatwiło życie polskim producentom karetek. Tymczasem przedsiębiorcy są coraz bardziej zrozpaczeni. Uważają, że skarbówka źle interpretuje obowiązujące przepisy. Traktuje ambulanse jako auta osobowe i do przewozu osób, a karetki od lat klasyfikowane były jako pojazdy specjalne. Do tego powstają głównie na bazie ciężarówek, które w ogóle nie podlegają akcyzie. Ale ministerstwo uznało, że niezależnie od przeznaczenia, czy sposobu budowy ambulansu, sprzedając go szpitalom lub pogotowiom ratunkowym, trzeba do nich doliczyć 18,6 proc. akcyzy. I nalicza ją nawet wstecz. – To koszt nawet 10 mln złotych, które trzeba oddać fiskusowi – precyzuje Ireneusz Idziak, członek zarządu Związku Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych. Jedynie w rzadkich przypadkach przedsiębiorcy mogą liczyć na ulgi lub umorzenie.

Od momentu, kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, obowiązywały w kraju dwa systemy klasyfikujące produkty i usługi –  polski dla rynku wewnętrznego i drugi – unijny. Jak twierdzą producenci, wcześniej karetki klasyfikowali jako pojazdy specjalnego przeznaczenia. Fiskus upiera się jednak, że karetki od zawsze należały do grupy pojazdów osobowych. 1 marca 2009 r. weszła w życie zmieniona ustawa o podatku akcyzowym z nowymi zasadami klasyfikowania ambulansów na potrzeby podatku akcyzowego. Od tej pory zarówno karetki przeznaczone do produkcji krajowej, jak i te importowane mają stanowić tzw. Nomenklaturę Scaloną. Co się kryje za biurokratyczną nowomową? Karetka stała się pojazdem osobowym z 18,6 procentową akcyzą. Dla producentów tych pojazdów oznaczało to poważne kłopoty finansowe, a nawet groźbę bankructwa.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Hubert Kozieł

Czy Podesta zadławi się pizzą?

• SPISKOWA TEORIA WSZYSTKIEGO • Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych były wielkim zwycięstwem zwolenników spiskowej teorii dziejów. Potwierdziły bowiem wiele ich tez