Własna firma czy pseudobiznes?
Od 2014 r. zwiększa się liczba młodych osób decydujących się na własną działalność gospodarczą. Szacuje się jednak, że nawet połowa jednoosobowych firm powstaje w wyniku presji ze strony pracodawcy
Studenci i absolwenci szkół wyższych coraz chętniej decydują się na zakładanie swoich firm. Inwestowanie i rozwijanie się na własnych warunkach przestało być domeną ludzi, którzy po kilku lub kilkunastu latach pracy rezygnują z etatu w korporacjach. Według respondentów w wieku 18–24 lat (biorących udział w badaniu CBOS, wykorzystanym w raporcie „O szansach młodych w III RP” z 2014 r.) czynniki, które decydują o tym, że obecnie młodym ludziom łatwiej jest odnieść sukces niż 20 lat temu, to: dostęp do nowoczesnych technologii i informacji, lepsze wykształcenie, korzystniejsza sytuacja gospodarcza, większe możliwości, łatwiejszy start i wyższy standard życia oraz swoboda podróżowania. Za największe utrudnienia uznano brak pracy (46 proc.), bezrobocie wśród absolwentów szkół wyższych (12 proc.), dużą konkurencję (9 proc.), bezrobocie zmuszające do emigracji (8 proc.) i bezrobocie przy braku znajomości (8 proc.). Ponad połowa Polaków uważa ponadto, że bardzo duży wpływ na osiągnięcie wysokiej pozycji społecznej i sukcesu na rynku pracy mają obecnie znajomości.