• KSIĄŻKI DLA BIZNESU •
POLECA MALWINA UŻAROWSKA
Steven D. Levitt,
Stephen J. Dubner
Kiedy warto obrabować bank
MT Biznes
Świat oczami geniuszy
Co daje połączenie profesora ekonomii z błyskotliwym dziennikarzem? 7 milionów sprzedanych egzemplarzy książki w 40 językach! Są trzy ważne powody, dla których trzeba tę książkę przeczytać (najlepiej w wakacje). Po pierwsze, Steven D. Levitt, profesor ekonomii, jeden z najbardziej wpływowych amerykańskim ekonomistów; założyciel organizacji The Greatest Good, która stosuje „wariackie” koncepcje w przedsięwzięciach biznesowych i filantropijnych. Po drugie, Stephen J. Dubner – wielokrotnie nagradzany pisarz i dziennikarz. Miał zostać gwiazdą rocka, ale poprzestał na radiu i telewizji. Uczył angielskiego na Columbii, pracował dla „New York Timesa” i napisał trzy książki niezwiązane tematycznie z freakonomią. Po trzecie: „Freakonomia”! Książka, która dekadę temu podbiła świat błyskotliwością wniosków, stylem i inteligentnym dowcipem. Po jej publikacji autorzy założyli blog, który prowadzą do dziś. Piszą tam w mniej oficjalnym i bardziej osobistym stylu, a ich przemyślenia są czasem jeszcze bardziej szalone niż te zawarte w książce. Freakonomics.com ma ponad 8 tys. wpisów. Autorzy wybrali te ich zdaniem najlepsze i zgromadzili w tej książce.
To prawdziwa uczta! Jest w niej też dużo osobistych nut, dzięki czemu ich wypowiedzi stają się jeszcze bliższe. Odnosi się wrażenie, jakby się było na wyjątkowo udanym party, gdzie zamiast alkoholu podano dwóch elektryzujących stand-uperów. Oto jeden z wpisów Stephena: „Gdyby tylko Bóg miał korporacyjnych sponsorów… gdy tworzył świat tak, jak przedstawiono to w Księdze Rodzaju. Aż trudno sobie wyobrazić, jaki byłby bogaty. Przecież mógłby sprzedać prawa do nazwy każdej rośliny, każdego zwierzęcia, każdego minerału… Bóg miał pecha, bo musiał harować w czasach, w których nie znano jeszcze umów sponsorskich. Tego pecha nie ma zespół Chicago White Sox. Właśnie ogłoszono, że mecze rozgrywane przez tę drużynę u siebie będą się zaczynać o 7:11 wieczorem, a nie o zwyczajowej 7:05 czy 7:35. Dlaczego? Ponieważ sieć sklepów 7-Eleven zapłaciła za to 500 tysięcy dolarów. Ostatnio zauważyłem reklamy w miejscach, w których bym się ich nie spodziewał: pieczątki na skorupkach jajek, nadruki na papierowych torebkach na wymioty w samolotach itp. Przyznaję jednak, że przypisanie wartości pieniężnej czasowi wydaje mi się szczególnie kreatywne, zwłaszcza, że firmie 7-Eleven udało się wpaść na rozwiązanie umożliwiające wykorzystanie tej wartości. Może więcej napiszę o tym jutro”.
Blogowe wpisy mają swoją dynamikę. Niektóre są krótkie i ekspresyjne, inne dłuższe, zawierające porcję głębszej refleksji i zwykle błyskotliwy wniosek. Najbardziej zaskakujący jest sposób, w jaki autorzy postrzegają świat i jakie potrafią zadać sobie na jego temat pytania. Nie mówiąc już o odpowiedziach. Kiedy warto obrabować bank? Odpowiedź: nigdy, zwrot z inwestycji jest strasznie marny... Polecam jednak 131 innych zakręconych pomysłów i napadów pozytywnego bełkotu. MAU
***
Marek Ciecierski,
Robert Nogacki
Bezpieczeństwo współczesnej firmy
Studio EMKA
Kwestia bezpieczeństwa
Dr Benjamin Gilad, jeden z najbardziej znanych na świecie psychologów biznesu i współtwóraca Akademii Wywiadu Gospodarczego, powiedział kiedyś: „Jeśli nie wiesz, co to jest wywiad gospodarczy, to gdzie byłeś przez ostatnie 20 lat i jak twoje przedsiębiorstwo przetrwało tak długo?”. Dla naukowców jest to obszar badawczy, dla handlowców przydatna informacja, gdy należy wygrać przetarg. Informacje pochodzące z wywiadu gospodarczego pomagają menedżerom w identyfikowaniu trendów związanych z rozwojem rynku. W Polsce takie analizy są raczej procesem intuicyjnym. Każdy handlowiec, menedżer czy właściciel firmy rozgląda się, obserwuje rynek i wyciąga wnioski. Jednak nie poszukuje informacji metodycznie, nie stosuje kluczy, dzięki którym może prognozować, w jakim kierunku podąża jego branża. Zwykle opiera się tylko na danych dostarczonych przez ośrodki badawcze. Nie jest to tanie, a informacje te mają wartość tylko w kilku analizach.
Z drugiej strony wywiad gospodarczy kojarzy się ze szpiegostwem i działaniami na granicy lub wręcz poza prawem. W Polsce nadal bezpieczeństwo informacji jest traktowane jako uciążliwy przepis nakładający na pracodawcę konieczność tworzenia kosztownych rozwiązań informatycznych i proceduralnych. Firmy przeprowadzające audyty bezpieczeństwa wielokrotnie sygnalizują, że świadomość zagrożeń w Polsce jest bardzo niska. Często nawet nie ma sposobu, by oszacować straty powstałe przez wycieki wrażliwych danych strategicznych. Na Zachodzie ta dziedzina przechodzi gwałtowny rozwój. W jaki sposób możemy skorzystać na tej wiedzy? Jak penetrować rynek, poszukując najważniejszych informacji, które mogą wpłynąć na sukces firmy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w polecanej książce.
Jest adresowana do kadry zarządzającej wszystkich szczebli, małych i dużych przedsiębiorstw, gdzie wyciekające informacje mogą być źródłem strat lub w długiej perspektywie wpłynąć na pozycję firmy na rynku. Książka napisana jest przez specjalistów i to niewątpliwie rzuca się w oczy. Jezyk jest zwięzły i przystępny. Autorzy w jasny sposób opisują cztery istotne aspekty bezpieczeństwa informacji. W pierwszej części starają się wskazać przyczyny tego, dlaczego przedsiębiorcy tak beztrosko podchodzą do ochrony informacji. Podają wiele przykładów, dzięki którym każdy menedżer jest w stanie zanalizować swoje środowisko i ocenić poziom bezpieczeństwa. W drugiej części opisane są popularniejsze narzędzia walki konkurencyjnej. Dowiadujemy się, jak działa instrument wywiadu gospodarczego w zdobywaniu przewagi na rynku. Trzecia część poświęcona jest szpiegostwu przemysłowemu, jego formom i stosowanym metodom. W czwartej części dowiadujemy się, jak bronić tajemnic przedsiębiorstwa. Ta książka nie jest jedynie pogłębionym wywodem na temat wywiadu gospodarczego i bezpieczeństwa informacji. Autorzy proponują wiele narzędzi i bardzo konkretnych przykładów oraz przepisów na bezpieczną firmę w różnych obszarach jej funkcjonowania. MAU