Burza w kuflu piwa
Tłuste lata browarów w Polsce odchodzą do przeszłości. W najbliższym czasie ich sprzedaż będzie rosła znacznie wolniej niż w okresie hossy, która trwała prawie dwie dekady.
Niespełna 19 mld zł, które Polacy wydają rocznie na piwo, browarom może pozazdrościć niejedna branża. O prawie jedną trzecią mniej przeznaczamy na wódkę, a o ponad 70 procent – na wino. Zresztą piwo ma przewagę nie tylko nad innymi alkoholami. Znacznie mniej wydajemy także na tak podstawowe produkty jak chleb czy masło.
Mimo to niewielu czołowych producentów piwa w Polsce tryska dziś optymizmem. Z balonu, który rósł bardzo szybko, zaczęło bowiem uchodzić powietrze. W 2009 roku sprzedaż piwa spadła u nas pierwszyraz od niemal dwóch dekad, i to aż o około 4 procent. Browary szacują, że w 2010 roku Polacy mogli ponownie ograniczyć zakupy piwa o niecały 1 procent, do 34 milionów hektolitrów. Co więcej, wiele wskazuje na to, że ten rok nie przyniesie wyraźnego ożywienia. Firma badawcza Euromonitor International szacuje nawet, że popyt na piwo skurczy się o kolejne 1,4 procent.