Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Małe silniki o dużych mocach wprowadzili już m.in. Volkswagen, Fiat i GM. Teraz kolej na Renault. W minivanie Scenic firma oferuje diesla o niepozornej pojemności 1,6 l, który osiąga 130 KM, czyli moc uzyskiwaną z dwulitrowych silników. Twórcy nowego diesla podkreślają, że chroniony ponad 30 patentami silnik zapewnia Scenikowi spalanie 4,4 l/100 km i emisję dwutlenku węgla dochodzącą do 115 g/km. Renault, które dostarcza silniki dla trzech zespołów wyścigowych F1 (jeden z nich ma tytuł Mistrza Świata 2010), zastosowało w nowych dieslach poprzeczny obieg cieczy chłodzącej podobny do silników wyczynowych oraz niskotarciowe pierścienie przetestowane na torach wyścigowych.

Orlen rozpoczął na warszawskiej stacji sprzedaż biopaliwa E85, które w 85 proc. składa się z alkoholu etylowego, dopełnionego benzyną bezołowiową. Litr kosztuje 4,87 zł, jest nieco, bo o 8 proc., tańszy od benzyny 95-oktanowej, ale zużycie biopaliwa jest o 20-30 proc. większe. Koncerny paliwowe wolą stracić na sprzedaży deficytowych biopaliw, niż narazić się na drakońskie kary. Producenci liczą, że od stycznia 2012 r. rząd udzieli wsparcia biopaliwom – dopłata budżetu ma wynieść niecałe 400 mln zł. Do wykorzystania biopaliw zmusza dystrybutorów konieczność spełnienia Narodowego Celu Wskaźnikowego, określającego minimalną zawartość bioskładników w paliwie. Chodzi o redukcję emisji dwutlenku węgla. Paliwo E85 redukuje ilość dwutlenku węgla o 25 proc. W Polsce samochody mogące spalać E85 oferują za dopłatą 1,3-2 tys. zł m.in. Ford, Saab i Volvo.

Miłośnik motoryzacji Jerzy Dudek pobił życiowy rekord i poprowadził wyścigowego chevroleta corvette o mocy 1600 KM. Po przejażdżce ulicami Warszawy piłkarz stwierdził, że jeszcze nigdy nie jeździł tak mocną i szybką maszyną. Zbudowane przez Grzegorza Staszewskiego auto bierze udział w wyścigach na jedną czwartą mili i w ub.r. na tym dystansie ustanowiło rekord Europy, pokonując ze startu stojącego 400 m w 8,5 s.

Czterodrzwiowy model Rapide Astona Martina sprzedaje się poniżej oczekiwań. Marka miała nadzieję znaleźć każdego roku 2 tys. klientów na ten model, wyniki są o połowę gorsze. Dlatego w przyszłym roku produkcja tego typu zostanie przeniesiona z austriackiej fabryki Magna Steyr do zakładu AM w Gaydon w Wielkiej Brytanii. Kosztujący ok. 130 tys. euro Rapide konkuruje m.in. z Maserati Quattroporte i Porsche Panamera.

Każdy chce się pościgać – do wyścigów organizowanych w przyszłym roku przez Kia Motor Polska zgłosiło się 12 tys. chętnych, z których pod koniec sierpnia zostanie wyłoniony zwycięzca. Dostanie picanto i 30 tys. zł. Kia od pięciu lat organizuje markowe wyścigi. Tego typu zawody rozpoczęły się w latach 70. na polskich fiatach 126p.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?