Dookoła kierownicy
Małe silniki o dużych mocach wprowadzili już m.in. Volkswagen, Fiat i GM. Teraz kolej na Renault. W minivanie Scenic firma oferuje diesla o niepozornej pojemności 1,6 l, który osiąga 130 KM, czyli moc uzyskiwaną z dwulitrowych silników. Twórcy nowego diesla podkreślają, że chroniony ponad 30 patentami silnik zapewnia Scenikowi spalanie 4,4 l/100 km i emisję dwutlenku węgla dochodzącą do 115 g/km. Renault, które dostarcza silniki dla trzech zespołów wyścigowych F1 (jeden z nich ma tytuł Mistrza Świata 2010), zastosowało w nowych dieslach poprzeczny obieg cieczy chłodzącej podobny do silników wyczynowych oraz niskotarciowe pierścienie przetestowane na torach wyścigowych.
Orlen rozpoczął na warszawskiej stacji sprzedaż biopaliwa E85, które w 85 proc. składa się z alkoholu etylowego, dopełnionego benzyną bezołowiową. Litr kosztuje 4,87 zł, jest nieco, bo o 8 proc., tańszy od benzyny 95-oktanowej, ale zużycie biopaliwa jest o 20-30 proc. większe. Koncerny paliwowe wolą stracić na sprzedaży deficytowych biopaliw, niż narazić się na drakońskie kary. Producenci liczą, że od stycznia 2012 r. rząd udzieli wsparcia biopaliwom – dopłata budżetu ma wynieść niecałe 400 mln zł. Do wykorzystania biopaliw zmusza dystrybutorów konieczność spełnienia Narodowego Celu Wskaźnikowego, określającego minimalną zawartość bioskładników w paliwie. Chodzi o redukcję emisji dwutlenku węgla. Paliwo E85 redukuje ilość dwutlenku węgla o 25 proc. W Polsce samochody mogące spalać E85 oferują za dopłatą 1,3-2 tys. zł m.in. Ford, Saab i Volvo.
Miłośnik motoryzacji Jerzy Dudek pobił życiowy rekord i poprowadził wyścigowego chevroleta corvette o mocy 1600 KM. Po przejażdżce ulicami Warszawy piłkarz stwierdził, że jeszcze nigdy nie jeździł tak mocną i szybką maszyną. Zbudowane przez Grzegorza Staszewskiego auto bierze udział w wyścigach na jedną czwartą mili i w ub.r. na tym dystansie ustanowiło rekord Europy, pokonując ze startu stojącego 400 m w 8,5 s.
Czterodrzwiowy model Rapide Astona Martina sprzedaje się poniżej oczekiwań. Marka miała nadzieję znaleźć każdego roku 2 tys. klientów na ten model, wyniki są o połowę gorsze. Dlatego w przyszłym roku produkcja tego typu zostanie przeniesiona z austriackiej fabryki Magna Steyr do zakładu AM w Gaydon w Wielkiej Brytanii. Kosztujący ok. 130 tys. euro Rapide konkuruje m.in. z Maserati Quattroporte i Porsche Panamera.
Każdy chce się pościgać – do wyścigów organizowanych w przyszłym roku przez Kia Motor Polska zgłosiło się 12 tys. chętnych, z których pod koniec sierpnia zostanie wyłoniony zwycięzca. Dostanie picanto i 30 tys. zł. Kia od pięciu lat organizuje markowe wyścigi. Tego typu zawody rozpoczęły się w latach 70. na polskich fiatach 126p.