Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Wojciech Grzedzinski/FOTORZEPA

Kultowe czasy kultowych ludzi

Krzysztof Feusette

Czy moda na PRL to tylko kwestia nowej PRL-owskiej propagandy i działań kapitalistów, którzy zarabiają na komunizmie. Czy tęsknota za młodością? A może coś więcej?

Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i siedmioma lasami rozciągała się tu kraina ludzi szczęśliwych, bo młodych. Ci, którzy ją pamiętają, często mówią o niej ciepło i miło, choć większości mieszkańców bywało zimno i przykro. Ci, którzy urodzili się później, czerpią wiedzę o mitycznej krainie PRL z prasy, telewizji, Internetu. W telewizji uśmiechnięty mężczyzna snuje najzabawniejsze wspomnienia, a producent wędlin reklamuje „kiełbasę taką jak kiedyś”.

Mężczyzna nazywa się Jerzy Urban i dla wielu pozostaje synonimem błyskotliwości, choć jako rzecznik reżimu urządzał seanse nienawiści wobec tej samej „Solidarności”, do której dziś tak wielu przyznaje się tak chętnie. A przecież w szczytowym okresie związek ten miał 10, nie 30 mln członków. Co stało się z niechętną lub bierną większością? W sondażach rozgrzesza Jaruzelskiego i Kiszczaka, bo nigdy ich nie obwiniała. Nie zapomnę córki mojej pani od fizyki, która dzień po odnalezieniu zwłok księdza Jerzego Popiełuszki z wydętymi jak u pawiana ustami mówiła: „Dobrze mu tak, po co się mieszał”.

A kiełbasa „jak kiedyś”? Gdzie, w jakim sklepie? Chyba w domach partyjnych kacyków każdego szczebla, ewentualnie na wsi, gdzie wszystko toczyło się innym rytmem także dlatego, że chłopi nie mogli strajkować.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Wojciech Romański

W smoczym kręgu