Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Tegoroczny 24-godzinny wyścig w Le Mans wygrało po raz dziesiąty Audi. 13 sekund później linię mety przejechał Peugeot. Najszybsze na torze samochody miały silniki Diesla. Dwa audi miały wypadki – jeden przy prędkości 200 km/godz., drugi przy 300 km/godz. Uderzone przez inne bolidy samochody wypadły z trasy i dachowały, ale kierowcom nic się nie stało. Porsche, które niegdyś gromiło konkurencję, nie chce startować, bo nie ma diesli, a regulamin wyścigu nie sprzyja bolidom z silnikami benzynowymi.

Od stycznia do maja koncern VW po raz pierwszy wyprodukował ponad 2 mln samochodów – o 12 proc. więcej niż w ub.r. W Chinach znalazł co trzeciego nabywcę i jest to największy rynek dla Volkswagena.

Sprzedaż w Państwie Środka wzrosła o ponad 15 proc. – pięć razy szybciej niż w Niemczech. Jednak najszybciej przybywało klientów w Rosji – w stosunku do ub.r. niemal dwukrotnie. Dzięki Azji VW chce zostać najpóźniej w 2018 r. największym producentem aut świata.

W  2010 r. Portugalczycy kupili samochody o średniej emisji dwutlenku węgla wynoszącej 127,4 g/km – to najlepszy wynik w Europie i o blisko jedną szóstą lepszy niż Polski, w której średnia emisja sięgnęła 147,8 g/km. Najbardziej paliwożerne samochody kupowali klienci z najbogatszych państw Europy: Niemiec (151,6), Szwecji (152,3) oraz Szwajcarii (161,6). Szwajcarzy tradycyjnie kupują najmocniejsze modele, najczęściej także wybierają wersje z napędem na cztery koła, które spalają więcej od napędzanych na jedną oś. Badająca rynek motoryzacyjny firma Jato, która przygotowała powyższe dane, podkreśla, że w całej Europie średnia emisja dwutlenku węgla spadła w 2010 r. do 140,9 g/km, o blisko 5 g w stosunku do poprzedniego roku. W stosunku do 2005 r. poprawa dla całego kontynentu wyniosła 21,4 g/km. W tym okresie największej redukcji dokonała Szwecja – o 41,7 g/km. Najmniej spadła emisja w Słowenii (o 9,2 g/km), Polsce (8,9), na Słowacji (7,5), Węgrzech (7,3), w Czechach (6,4). W tych krajach maleje udział segmentów najmniejszych modeli, a rośnie sprzedaż marek luksusowych, cięższych i więcej spalających od małych aut.

Elektryczne skutery EV-neo za jedyne 4 tys. euro zaczęła sprzedawać w Japonii Honda. Od lipca EV-neo będzie testowany w Barcelonie. Czterokonny elektryczny silnik rozpędzi skuter do 30 km/godz. Zasięg wynosi 30 km. Podobne skutery przygotowują m.in. BMW i Smart.

W  Polsce są już sprzedawane chińskie auta: furgoniki Dong Feng oferuje Auto Porada, Pol-Mot rozpoczął sprzedaż pick-upów, zaś elektryczne, pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe BYD w przyszłym roku wprowadzi do sprzedaży spółka Automotive Europe Corporation. AEC liczy, że samochody BYD będą kupowane przez taksówkarzy i administrację.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO