Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

silnik Renault

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Wyścigowy zespół Renault w latach 2012 i 2013 będzie dostarczać stajni AT&T Williams F1 silniki wyścigowe. To czwarty team Formuły 1, który wykorzystuje silniki francuskiej marki. W zamian Williams pomaga w przygotowaniu nowej generacji turbodoładowanych silników V6. Obie firmy kooperowały ze sobą w latach 1989–1997. Skutkiem tamtej współpracy były 63 zwycięstwa, cztery tytuły Mistrza Świata Kierowców, pięć tytułów Mistrza Świata Konstruktorów oraz Clio w wersji Williams.

Przyszłość Saaba rysuje się coraz bardziej niepewnie. W 2010 r. spółka straciła 340,6 mln euro i wyprodukowała zaledwie 28 284 samochody. Produkcja aut jest wstrzymana do 9 sierpnia. Właściciele próbują sprzedać swoje udziały chińskim firmom.



Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych szacuje, że w ostatnich trzech latach koszty rocznych napraw samochodów w Polsce zwiększyły się do 1600 zł, z 1354 zł. Ich wzrost wynika m.in. z rosnących pensji – w 2004 r. robocizna stanowiła 40 proc. kosztów naprawy, w tym roku wynosi 53 proc. Zaledwie 10 proc. kierowców korzysta z autoryzowanych serwisów, reszta wybiera tańsze, niezależne warsztaty.

Od przyszłego roku wszystkie nowe samochody będą wyposażone w czujniki nadzorujące ciśnienie powietrza w oponach. Tak zadecydowała Komisja Europejska, gdy okazało się, że właściciele aut zbyt rzadko kontrolują stan opon, a niedostrzegalny ubytek ciśnienia wynoszący 0,5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa o 2,5 proc.

Coraz niebezpieczniej na polskich drogach – w maju zginęło na nich 341 osób – o 49 więcej (16,8 proc.) niż w maju 2010 r. Liczba wypadków wzrosła o 5,6 proc., zaś rannych o 2,8 proc. W pierwszych pięciu miesiącach było 5,3 proc. więcej wypadków, o 20 proc. więcej zabitych i o 2,6 proc. więcej rannych.

Hyundai w tym roku wprowadzi do sprzedaży niesymetryczne auto. Sportowy coupé nazywa się Veloster i od strony kierowcy ma pojedyncze, długie drzwi, zaś od strony pasażerów parę krótkich, aby ułatwić wsiadanie. Różnice w wyglądzie boków nie rzucają się w oczy. W latach 80. w FSO w ramach wniosków racjonalizatorskich rozważano produkcję trzydrzwiowych dużych fiatów – także z jednymi drzwiami od strony kierowcy. Taki model byłby tańszy w wytwarzaniu od czterodrzwiowego.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE