Dookoła kierownicy
Wyścigowy zespół Renault w latach 2012 i 2013 będzie dostarczać stajni AT&T Williams F1 silniki wyścigowe. To czwarty team Formuły 1, który wykorzystuje silniki francuskiej marki. W zamian Williams pomaga w przygotowaniu nowej generacji turbodoładowanych silników V6. Obie firmy kooperowały ze sobą w latach 1989–1997. Skutkiem tamtej współpracy były 63 zwycięstwa, cztery tytuły Mistrza Świata Kierowców, pięć tytułów Mistrza Świata Konstruktorów oraz Clio w wersji Williams.
Przyszłość Saaba rysuje się coraz bardziej niepewnie. W 2010 r. spółka straciła 340,6 mln euro i wyprodukowała zaledwie 28 284 samochody. Produkcja aut jest wstrzymana do 9 sierpnia. Właściciele próbują sprzedać swoje udziały chińskim firmom.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych szacuje, że w ostatnich trzech latach koszty rocznych napraw samochodów w Polsce zwiększyły się do 1600 zł, z 1354 zł. Ich wzrost wynika m.in. z rosnących pensji – w 2004 r. robocizna stanowiła 40 proc. kosztów naprawy, w tym roku wynosi 53 proc. Zaledwie 10 proc. kierowców korzysta z autoryzowanych serwisów, reszta wybiera tańsze, niezależne warsztaty.
Od przyszłego roku wszystkie nowe samochody będą wyposażone w czujniki nadzorujące ciśnienie powietrza w oponach. Tak zadecydowała Komisja Europejska, gdy okazało się, że właściciele aut zbyt rzadko kontrolują stan opon, a niedostrzegalny ubytek ciśnienia wynoszący 0,5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa o 2,5 proc.
Coraz niebezpieczniej na polskich drogach – w maju zginęło na nich 341 osób – o 49 więcej (16,8 proc.) niż w maju 2010 r. Liczba wypadków wzrosła o 5,6 proc., zaś rannych o 2,8 proc. W pierwszych pięciu miesiącach było 5,3 proc. więcej wypadków, o 20 proc. więcej zabitych i o 2,6 proc. więcej rannych.
Hyundai w tym roku wprowadzi do sprzedaży niesymetryczne auto. Sportowy coupé nazywa się Veloster i od strony kierowcy ma pojedyncze, długie drzwi, zaś od strony pasażerów parę krótkich, aby ułatwić wsiadanie. Różnice w wyglądzie boków nie rzucają się w oczy. W latach 80. w FSO w ramach wniosków racjonalizatorskich rozważano produkcję trzydrzwiowych dużych fiatów – także z jednymi drzwiami od strony kierowcy. Taki model byłby tańszy w wytwarzaniu od czterodrzwiowego.