Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Specjały z Andaluzji

Adam Ciesielski

Śladem „Flamenco Flamenco” Carlosa Saury ukazała się teraz muzyka z jego ostatniego filmu

Zjawisko flamenco, obejmujące muzykę, śpiew, taniec Cyganów z Andaluzji, długo było tylko folklorystyczną ciekawostką. Uwagę zwrócili na nią artyści. W 1922 r. odbył się w Granadzie festiwal śpiewu flamenco zorganizowany z inicjatywy Federica Garcii Lorci i Manuela de Falli.

Ten pierwszy już wcześniej pisał wiersze z motywem charakterystycznego dla gatunku męskiego śpiewu „canto hondo”, drugi – podobnie jak m.in. Enrique Granados i Isaac Albéniz – wprowadzał flamenco do swej muzyki, m.in. do baletów „Czarodziejska miłość” i „Trójgraniasty kapelusz”.

Premiera tego ostatniego dzieła w 1919 r. w Londynie w wykonaniu baletu Diagilewa, z kostiumami, scenografią i kurtyną Picassa była światową sensacją.

Flamenco jest niezwykle silnym magnesem dla Carlosa Saury. Dobiegający osiemdziesiątki reżyser po raz drugi sfilmował niezwykły fenomen z Andaluzji. Nakręcony w 1995 r. taneczno-muzyczny poemat „Flamenco” pozostaje w dorobku twórcy jako dzieło wielkiej wyobraźni i pietyzmu. Obecny obraz „Flamenco Flamenco” nie dorównuje tamtemu, brak mu świeżości. O tych obserwacjach zapominamy jednak teraz, gdy – bez wizji – słuchamy muzyki. Ta zmienia się, komercjalizuje, ale  przy  „Antonii” w wykonaniu Paco De Lucii czy „Dos Almas” w  ujęciu Diego Amadora i Davida Dorantesa czujemy silny wciąż żar flamenco.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy