Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Pina (2011) Wim Wenders Photo Credit: [ Neue Road Movies / The Kobal Collection ] AFP

Świat bez Piny Bausch

Andrzej Horubała

Pina Bausch wyrastała z dialogu, z napięcia między tradycją a nowatorstwem

Mimo porannej wiadomości o śmierci Piny Bausch, 30 czerwca 2009 r. zespół Tanztheater Wuppertal zdecydował się wystąpić przed wrocławską publicznością ze spektaklem „Nefes”.

Gdy po finałowej scenie, w której mężczyźni upozowani na Adama z fresku Michała Anioła, a może i Marsa z obrazu Botticellego, rytmicznie niczym jakieś mechaniczne kraby suną pośladkami po podłodze, pokazując sprawność, a zarazem groteskowość męskiej kondycji, gdy więc po tej radosnej, ironicznej puencie będącej apoteozą płciowości, potężnej, ale jednocześnie i śmiesznej, i po pauzie, w czasie której zerwał się huragan braw, bo przecież wszyscy mieliśmy świadomość, że uczestniczymy w historycznym, niepowtarzalnym spektaklu, gdy w obliczu śmierci artystki weryfikowana jest jej Prawda, gdy zespół wyszedł do oklasków, to głównym motywem był szloch – spazmatyczny, rzucający tymi wyćwiczonymi i świadomymi siebie ciałami. Szloch i wyrzucenie wszystkich tłumionych w trakcie trzygodzinnego spektaklu emocji.

Ale szloch ten wzbogacał spektakl, nie negował go, był elementem dopełniającym wieloznaczne, mieniące się różnymi barwami taneczne opowieści Piny Bausch, w których tragizm i patos zawsze sąsiadowały ze śmiesznością. W których miłości i ekstazie towarzyszył cień śmierci, a świętu – codzienność.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy