Najnowsza interwencja Uważam Rze

fot. materialy promocyjne

Strajki na dzień dobry

Robert Przybylski

Strajki na dzień dobry

Uruchomienie produkcji nowej Pandy w fabryce w Pomigliano przywitały strajki. Włoscy politycy wymusili na Fiacie przeniesienie produkcji Pandy z Tychów, choć – jak wielokrotnie zapewniał prezes Fiata Sergio Marchionne – polski zakład zapewniał najwyższą jakość produkcji. Po raz kolejny okazało się, że koszula jest bliższa ciału. Polska nie ma szczęścia do Pandy. Model pierwszej generacji, zaprezentowany w 1980 r., miał być produkowany w FSM od początku lat 80., ale zabrakło pieniędzy na przygotowanie fabryki. Dopiero druga generacja trafiła do Polski – pierwsze samochody zjechały z taśmy latem 2003 r. Trzecia generacja, przygotowywana z myślą o tyskiej fabryce, ostatecznie wylądowała we Włoszech. Łącznie Fiat wyprodukował 6 mln pand pierwszej i drugiej generacji, w tym modeli z napędem na wszystkie koła. Fiat zapewnia, że tyski zakład będzie produkował drugą generację dopóty, dopóki będzie na nią popyt.

Dookoła kierownicy

Limuzyny mają się dobrze – BMW wprowadzi do sprzedaży w przyszłym roku czterodrzwiowe coupé, które jeszcze nie ma ustalonej nazwy. Auto będzie konkurować z Mercedesem CLS oraz Audi A7.

W Japonii Suzuki wprowadzi do sprzedaży w połowie stycznia elektryczny skuter. Wymienne litowo-jonowe akumulatory pozwalają na przejechanie 30 km. Ładowanie trwa cztery godziny. Wersja elektryczna jest o 2 kg lżejsza od spalinowej, która stanowi podstawę do przeróbki. Podobne elektryczne pojazdy przygotowują m.in. BMW, Honda i Smart.

Jaguar zwiększył sprzedaż swoich aut w Polsce o 180 proc. – do listopada 133 samochody znalazły swoich nabywców. Importer, spółka JLR, zaznacza, że najpopularniejszymi modelami są limuzyny XF oraz XJ. Jaguary sprzedawane są w pakiecie z pięcioletnią gwarancją. Na trzech pierwszych miejscach w segmencie premium są marki niemieckie: Audi, BMW i Mercedes.

Dakar staje się rajdem gwiazd: w tegorocznej imprezie za kierownicą zobaczymy nie tylko Adama Małysza (Mitsubishi Pajero), ale i Dariusza Michalczewskiego, który poprowadzi volkswagena amarok. Małysz ma zamiar pokonać całą trasę, Michalczewski zaś, podobnie jak m.in. gitarzysta The Scorpions Rudolf Schenker, przejedzie tylko kilkadziesiąt kilometrów podczas jednodniowej przerwy w rajdzie. Volkswagen, który jest głównym sponsorem imprezy, do dyspozycji organizatora przekazał 30 amaroków.

Skoda wyprodukowała 1,5 mln octavii drugiej generacji. Model, oznaczony wewnętrznie jako A5, produkowany jest od 2004 r. w Mlada Boleslav, a także w filiach w Vrchlabi (Czechy), Rosji, Indiach, Kazachstanie, Bośni i Hercegowinie, na Ukrainie i w Chinach. Auta z tego ostatniego kraju nie są ujęte w jubileuszowej liczbie. Octavia A5 jest najlepiej rozpoznawanym modelem Skody.

Audi zostało w listopadzie drugą pod względem wielkości produkcji marką aut luksusowych i zepchnęło Mercedesa na trzecią pozycję. Bawarskie Audi zawdzięcza sukces mocnej pozycji w Chinach, gdzie sprzedaje także modele starszej generacji. Największym producentem aut luksusowych pozostaje BMW.

Używane auta z Zachodu sprowadzają nie tylko indywidualne osoby, ale także autoryzowani importerzy samochodów, np. BMW i Peugeot. Właśnie francuska marka sprzedała 8 grudnia 15-tysięcznego peugeota w ramach programu „Używany gwarantowany”. Samochody objęte

są gwarancją producenta oraz 24-godzinnym assistance. W tym roku do Polski zostanie ściągniętych ponad 700 tys. aut z drugiej ręki.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE