Najnowsza interwencja Uważam Rze

fot. bmw/Alberto Martinez

Limuzyny z limitem

Najpopularniejszym luksusowym autem świata jest BMW serii 3. Od początku produkcji serii w 1975 r. z taśm zjechało 12,5 mln samochodów kolejnych pięciu generacji. Konkurencyjnego Audi A4 wyprodukowano 10,5 mln egzemplarzy, liczba wypuszczonego na rynek Mercedesa klasy C jest podobna. Szósta generacja BMW, która wejdzie do sprzedaży w lutym, ma całkowicie nową platformę. Będzie to najmniejsze tylnonapędowe podwozie koncernu z Monachium. Podobnie jak większe modele otrzyma w 2012 r. napęd hybrydowy. W przygotowaniu już jest podwozie przednionapędowe dla małego BMW, którego nazwa nie została jeszcze ujawniona, oraz całej rodziny Mini. Za blisko dwa lata BMW wprowadzi do sprzedaży miejski samochód elektryczny i3 oraz sportowy z napędem hybrydowym i8, oba wykonane z włókna węglowego. Dzięki tym posunięciom marka wypełni limit emisji CO2, wynoszący dla auta średnio 120 g dwutlenku na kilometr.

Dębica zajmuje 15. pozycję w rankingu najpopularniejszych polskich marek w kategorii produktów niespożywczych „Rzeczpospolitej”. W ogólnej klasyfikacji awansowała na 126. miejsce ze 144, a wartość marki wzrosła o 13 proc. Dębica ma 5 proc. rynku opon, konkuruje m.in. z Firestone’em, firmą Barum i Fuldą.

Volkswagen zamyka rok po raz pierwszy w historii rekordowym wynikiem. Wyprodukował ponad 5 mln aut.  Z pozostałymi markami (przede wszystkim Skodą, Audi i Seatem) koncern sprzedał w całym roku ponad 7 mln samochodów. Prezes VW AG Martin Winterkorn zapowiadał, że w 2018 r. koncern zostanie największym producentem aut na świecie.

W Grazu za dwa lata ruszy produkcja małego modelu Infiniti na podwoziu Mercedesa klasy A. W ten sposób japońska marka uniknie dużych kosztów budowy fabryki i rozwoju nowego modelu. Infinity zaprzecza, jakoby rozmowy o nowej lokalizacji produkcji miały miejsce, jednak nieoficjalnie mówi się o wypuszczeniu na rynek 50 tys. aut rocznie. W Europie do listopada tego roku Infiniti sprzedała 3764 samochodów, w Polsce 173.

Toyota Motor Corporation ogłosiła, że w 2012 r. na całym świecie wyprodukuje o 23 proc. więcej aut niż w roku 2011, czyli 8,65 mln. Korporacja spodziewa się 23-procentowego wzrostu produkcji w Japonii – do 3,4 mln samochodów. Ponad połowa z nich trafi na eksport, bo sprzedaż w Japonii ma wynieść 1,53 mln aut – o 28 proc. więcej niż w 2011 r.

Polacy chcą alkomatów w autobusach. W Katowicach, które wyposażyły cztery autobusy miejskie w takie urządzenie, internauci opowiedzieli się za stosowaniem ich nie tylko w publicznych środkach transportu, ale także w prywatnych samochodach. Wszyscy respondenci czuli się bezpieczniej w autobusie, gdzie jest taki sprzęt. Według badanych osoby przyłapane na prowadzeniu auta po pijanemu powinny mieć obowiązkowo montowane w pojeździe alkomaty.

Według przeprowadzonego przez BMW Polska sondażu, 58 proc. polskich respondentów przewiduje wyczerpanie zasobów ropy naftowej w 2100 r. 83 proc. spodziewa się, że w najbliższych dziesięciu latach podstawowym silnikiem będzie benzynowy lub diesel, jednak w miastach będziemy korzystali głównie z transportu publicznego (58 proc.) i z małych samochodów (42 proc.). 58 proc. pytanych uważa, że w 2020 r. udział elektrycznych samochodów nie przekroczy 10 proc.

—opracował Robert Przybylski

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy