Najnowsza interwencja Uważam Rze

Hybrydy na sportowo

Robert Przybylski

Osiemdziesiąt procent sprzedaży Lexusa to modele hybrydowe, jednak na najważniejszym rynku, w USA, gdzie takie samochody cieszą się wzięciem, marka traci klientów – w 2011 r. sprzedaż zmalała o 13,7 proc. do 198,5 tys. aut. Lexus spadł za Mercedesa i BMW, które zostało liderem rynku premium w Stanach, ze sprzedażą blisko 30 proc. większą od Lexusa.

Spadkowy trend mają odwrócić nowe modele: limuzyna GS oraz – na razie koncepcyjny – sportowy LF-LC. Zaprojektowane w kalifornijskim studiu coupe ma podwozie GS, dwa pełnowymiarowe miejsca oraz dwa dodatkowe i oczywiście hybrydowy napęd. W tym modelu najważniejsza jest stylistyka, bo podobnie mają wyglądać nadchodzące auta koncernu. W tym roku Lexus wprowadzi do sprzedaży pięć nowych lub zmodernizowanych modeli: GS, RX, CT i LS.

Państwo dysponuje wielkim majątkiem w infrastrukturze drogowej. Drogi krajowe i leżące w ich ciągach mosty oraz wiadukty warte są 194,2 mld zł, natomiast infrastruktura kolejowa ma wartość zaledwie 13 mld zł.

Według platformy internetowej Superauto 24 w 2011 r. Polacy poszukiwali wśród aut używanych czarnych hatchbacków z silnikami o pojemności 1,2–1,4 l, w cenach do 40 tys. zł. Wśród przedsiębiorców największym popytem cieszyły się SUV-y.

Według raportu Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Środowiska samochody Toyoty miały najniższą emisję CO2. 65 proc. floty sprzedanej w 2011 r. emitowało średnio 112,2 g/km, gdy średnia dla rynku wynosi 140 g/km. KE żąda, aby nowo rejestrowane auta emitowały poniżej 128,35 g/km. W 2011 r. w pomiarach zostało uwzględnione 65 proc. sprzedanych aut, wszystkie będą liczone od 2015 r.

W  2014 r. fabryka Nissana w Decherd, Tennessee (USA), rozpocznie produkcję czterocylindrowych silników benzynowych Mercedesa dla produkowanych w USA Mercedesa Klasy C oraz Infiniti. Dla obu marek rocznie będzie powstawać 250 tys. silników.

Duże silniki tracą popularność – udział sześciocylindrowych i większych zmaleje do 13 procent w 2015 r., gdy w 2007 r. sięgał 22 proc. Silniki czterocylindrowe utrzymują swój 76–78-procentowy udział, rośnie natomiast popularność silników dwu- i trzycylindrowych, które w 2015 r. zdobędą 11-procentowy udział.

Chociaż ponad 80 proc. dyrektorów zarządzających przemysłu samochodowego zapowiada w najbliższych dwóch latach zwiększenie inwestycji w produkcję silników elektrycznych oraz akumulatorów, większość z nich spodziewa się, że auta elektryczne zdobędą w 2025 r. nie więcej niż 15 proc. światowego rynku samochodów osobowych – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową KPMG. Dyrektorzy z USA i Europy przewidują, że auta elektryczne będą mniej popularne i zdobędą nie więcej jak 10 proc. sprzedaży.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Wojciech Romański

W smoczym kręgu