Najnowsza interwencja Uważam Rze

Bez kryzysu

Robert Przybylski

Motohit

Hyundai nie zauważa kryzysu i sprzedaje coraz więcej samochodów. W 2011 r. znalazł nabywców dla 4,06 mln aut, o 12,4 proc. więcej niż w poprzednim roku. Przychody korporacji wzrosły o 16 proc., do 77,8 bln wonów, zaś zysk netto powiększył się o 35,1 proc. do 8,1 bln wonów. Tak dobre wyniki Hyundai zawdzięcza sprzedaży coraz większej liczby dużych aut.

Koncern zwiększył udziały także w Europie i w Polsce, poszerzając gamę o model klasy średniej oznaczony i40. W tym roku wprowadzi do sprzedaży kolejne nowości, przede wszystkim kompaktowego i30. To już druga generacja tego samochodu, którego bliźniakiem jest Kia Ceed. Hyundai powstał w 1967 r. i na koniec 2011 r. zatrudniał na całym świecie 80 tys. osób.

Dookoła kierownicy

W 2014 r. Fiat zredukuje liczbę platform z 11 do 5, zaś Chrysler z 11 do 7. Obie marki będą korzystały ze wspólnych rozwiązań technicznych. Fiat specjalizuje się w małych autach, Chrysler w dużych i z napędem na wszystkie koła. Koncern planuje, że w 2014 r. platformy w segmencie bardzo małych, małych i kompaktowych aut będą produkowane w liczbie po milion każda.

W 24-godzinnych wyścigach LeMans kończy się era diesli, które w ostatnich latach zdominowały imprezę. Zastąpią je hybrydy, a zmiana nie wynika ze słabych osiągów silników wysokoprężnych, lecz nowego regulaminu, który zachęca do wystawienia hybryd. Toyota potwierdziła, że wystawi dwa takie modele.

Mitsubishi z końcem tego roku zaprzestanie produkcji aut w holenderskiej fabryce Nedcar. W tym roku zatrudniający 1,5 tys. osób zakład wypuszcza modele: Colt i Outlander; łącznie wyprodukował 1,1 mln aut. Mitsubishi ma udziały w fabryce od 1991 r. Pierwotnie należała do DAF, następnie Volvo. Przez krótki okres produkowała także Smarty Forfour.

Wyprodukowanie samochodu w przeciętnej europejskiej fabryce Forda wymaga zużycia 3,5 m sześc. wody i tworzy 5 kg stałych odpadów. Ford zakłada, że do 2016 r. zmniejszy o 30 proc. zużycie wody oraz o 70 proc. masę odpadów stałych.

W nadchodzących Audi A3 oraz VW Golf koncern VW wykorzysta po raz pierwszy nową architekturę MQB z poprzecznym silnikiem. Będzie stosowana w małych modelach jak Polo, aż po średniej klasy Passata i SUV-y, jak np. Tiguan. Nowa platforma pozwala na produkcję na jednej taśmie tych wszystkich modeli, których silniki montowane są dokładnie w taki sam sposób. Silniki (także hybrydowe lub na gaz) mogą mieć do 190 KM.

Niektórzy nie boją się drogich paliw. Chevrolet w Polsce sprzedał już 10 sportowych Camaro. W całej Europie marka zebrała 600 zamówień. Camaro ma 405-konny silnik o pojemności 6,2 l. W 2011 r. Chevrolet sprzedał w Europie ponad 200 tys. aut.

Na nowojorskim salonie samochodowym 5 kwietnia poznamy Światowy Samochód Roku 2012. Będzie wybrany przez 66 dziennikarzy spośród dziesiątki wstępnie wytypowanych aut: Audi A6, Audi Q3, BMW Serii 1, BMW Serii 3, Chevrolet Volt /Opel Ampera, Citroen DS5, Ford Focus, Land Rover Evoque, Porsche 911 i Volkswagen Up!.

Od 1997 r. Bosch wyprodukował 75 mln kompletów common rail montowanych w dieslach. Dzięki common rail diesle stały się bardzo popularne – ich udział w europejskim rynku wzrósł z 22 proc. w 1997 r. do 50 proc. w 2011. Pierwszym modelem wyposażonym w common rail była Alfa Romeo 156 JTD. W 2011 r. Bosch wyprodukował 9 mln systemów common rail. Podobne produkują Delphi, Siemmens oraz Denso.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE