Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dokąd lecą linie lotnicze

Danuta Walewska

Od początku roku zbankrutowało w Europie sześć linii lotniczych. Dwie największe z nich – hiszpański Spanair i węgierski Malev zostawiły na ziemi 40 tys. pasażerów

Załoga francuskiego Air France strajkowała przez cztery dni, a przewoźnik musiał odwołać ponad tysiąc lotów, zaś polskie Ministerstwo Skarbu Państwa i czeskie Ministerstwo Transportu szykują się do sprzedaży narodowych przewoźników – LOT i CSA. Do szybkiej sprzedaży przygotowane są także skandynawski SAAB i portugalski TAP. Co oznacza taka sytuacja dla pasażerów? Że dobrze i tanio już było. Teraz jeśli będzie dobrze, to z pewnością trzeba będzie za to słono zapłacić.

Dodatkowo jeszcze linie lotnicze drastycznie tną koszty. Air France chce w ciągu roku oszczędzić 700 mln euro, Lufthansa, która nadal boryka się z uzdrowieniem kupionych półtora roku temu Austrian Airlines, aż 1,5 mld euro w niespełna trzy lata. Obydwie linie przyznają, że największe kłopoty są w Europie, gdzie konkurencja niskokosztowych, chociaż często wcale nietanich przewoźników – takich jak Wizzair, Ryanair i easyJet, czy Norwegian jest nadzwyczaj zaciekła. Teraz jeszcze okazuje się, że Norwegowie kupili dreamlinery i zamierzają nimi latać do Azji, gdzie przez długie lata będzie można solidnie zarobić. Więc i tam presja na tradycyjne linie się zwiększy.

Trudno więc oczekiwać, że w takiej sytuacji nawet najwięksi przewoźnicy będą się ścigać w rozpieszczaniu pasażerów. Raczej będą ich kusić punktualnością i wygodnymi przesiadkami. Tu chyba najwięcej ma do zrobienia lotnisko de Gaulle'a w Paryżu, gdzie prosta przesiadka zazwyczaj zmienia się w pełne stresów poszukiwanie właściwego terminalu, chociaż wszystko nazywa się bardzo elegancko. Jak to we Francji.

Europejskim liniom urosła potężna konkurencja – przewoźnicy z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W nich nadzieja, że nie będą się liczyły wyłącznie „pasażerokilometry", tylko konsument, o którego warto zadbać, i to niezależnie, czy podróżuje z tyłu, czy z przodu samolotu, gdzie bilety kosztują najwięcej.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE