Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Zarejestrowane w ub.r. w Polsce nowe samochody emitowały średnio 146,1 g CO2 na km – wynika z danych Jato Dynamics. Średnia emisja w Europie wyniosła 136,1 g/km i na 21 krajów Polska znalazła się na 14. pozycji.

W naszym kraju najszybciej maleje emisja – w porównaniu z 2010 r. o 6,2 g/km, co daje nam siódme miejsce w Europie. Najoszczędniejsze auta kupowali w 2011 r. Portugalczycy (122,7 g/km), najbardziej paliwożerne Szwajcarzy (154,9 g/km).

Poddostawcy – jak Bosch, Continental, Delphi i TRW – przygotowują systemy hamulcowe dla aut elektrycznych, które w przeciwieństwie do samochodów z silnikami benzynowymi nie mają podciśnienia wspomagającego hamowanie. Continental

w 2015 r. rozpocznie produkcję elektrycznych pomp, które nie mają membrany wspomagania. W jednym mechanizmie konstruktorzy połączyli pompę oraz siłownik, sterowany przez mikroprocesor ABS oraz ESP.

50 największych dilerów w Polsce sprzedało w 2011 r. blisko 39 proc. wszystkich nowych aut w Polsce – o 2 pkt proc. więcej niż w 2010 r. – wynika z raportu opublikowanego przez DCG i Samar. Autorzy komentują, że jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Sprzedaż 50 największych dilerów zmalała o 2,75 proc., gdy cały rynek spadł o 7,42 proc. W pierwszej dziesiątce są wyłącznie sprzedawcy wielomarkowi.

Spada sprzedaż aut w Europie – w pierwszych dwóch miesiącach spadek wyniósł 8,1 proc. i pogłębił się w lutym do 9,5 proc. Europejczycy kupili w dwóch pierwszych miesiącach 1,9 mln aut, największym powodzeniem cieszyły się volkswageny, fordy i renault. Wśród modeli na pierwszych miejscach znalazły się VW Golf, Polo i Ford Focus. W pierwszej dziesiątce po dwóch miesiącach jedynie Audi (miejsce ósme) i Mercedes (dziewiąte) zanotowały wzrost sprzedaży (odpowiednio o 2,1 proc. i 8,5 proc.).

W  zaporoskiej fabryce ZAZ ruszyła 22 marca produkcja ZAZ Vida, który jest Chevroletem Aveo I generacji. Samochód produkowany jest na maszynach wywiezionych z FSO, przypomina AutomotiveSuppliers. Ukraińska fabryka planuje w tym roku wyprodukować 16 tys. tych samochodów, z przeznaczeniem na rynki Ukrainy oraz WNP.

Eurotax przewiduje, że po trzech latach i przejechaniu 60 tys. km nowy Hyundai i30 z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l zachowa 45 proc. wartości, gdy Ford Focus – 42 proc., Toyota Auris – 41 proc. i Peugeot 308 – 37 proc. Także wersja wyposażona w silnik wysokoprężny straci na wartości mniej od konkurentów, bo zachowa 46 proc. ceny, gdy Focus i Auris po – 42 proc., a Peugeot 308 – 40 proc.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy