Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Zarejestrowane w ub.r. w Polsce nowe samochody emitowały średnio 146,1 g CO2 na km – wynika z danych Jato Dynamics. Średnia emisja w Europie wyniosła 136,1 g/km i na 21 krajów Polska znalazła się na 14. pozycji.

W naszym kraju najszybciej maleje emisja – w porównaniu z 2010 r. o 6,2 g/km, co daje nam siódme miejsce w Europie. Najoszczędniejsze auta kupowali w 2011 r. Portugalczycy (122,7 g/km), najbardziej paliwożerne Szwajcarzy (154,9 g/km).

Poddostawcy – jak Bosch, Continental, Delphi i TRW – przygotowują systemy hamulcowe dla aut elektrycznych, które w przeciwieństwie do samochodów z silnikami benzynowymi nie mają podciśnienia wspomagającego hamowanie. Continental

w 2015 r. rozpocznie produkcję elektrycznych pomp, które nie mają membrany wspomagania. W jednym mechanizmie konstruktorzy połączyli pompę oraz siłownik, sterowany przez mikroprocesor ABS oraz ESP.

50 największych dilerów w Polsce sprzedało w 2011 r. blisko 39 proc. wszystkich nowych aut w Polsce – o 2 pkt proc. więcej niż w 2010 r. – wynika z raportu opublikowanego przez DCG i Samar. Autorzy komentują, że jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Sprzedaż 50 największych dilerów zmalała o 2,75 proc., gdy cały rynek spadł o 7,42 proc. W pierwszej dziesiątce są wyłącznie sprzedawcy wielomarkowi.

Spada sprzedaż aut w Europie – w pierwszych dwóch miesiącach spadek wyniósł 8,1 proc. i pogłębił się w lutym do 9,5 proc. Europejczycy kupili w dwóch pierwszych miesiącach 1,9 mln aut, największym powodzeniem cieszyły się volkswageny, fordy i renault. Wśród modeli na pierwszych miejscach znalazły się VW Golf, Polo i Ford Focus. W pierwszej dziesiątce po dwóch miesiącach jedynie Audi (miejsce ósme) i Mercedes (dziewiąte) zanotowały wzrost sprzedaży (odpowiednio o 2,1 proc. i 8,5 proc.).

W  zaporoskiej fabryce ZAZ ruszyła 22 marca produkcja ZAZ Vida, który jest Chevroletem Aveo I generacji. Samochód produkowany jest na maszynach wywiezionych z FSO, przypomina AutomotiveSuppliers. Ukraińska fabryka planuje w tym roku wyprodukować 16 tys. tych samochodów, z przeznaczeniem na rynki Ukrainy oraz WNP.

Eurotax przewiduje, że po trzech latach i przejechaniu 60 tys. km nowy Hyundai i30 z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l zachowa 45 proc. wartości, gdy Ford Focus – 42 proc., Toyota Auris – 41 proc. i Peugeot 308 – 37 proc. Także wersja wyposażona w silnik wysokoprężny straci na wartości mniej od konkurentów, bo zachowa 46 proc. ceny, gdy Focus i Auris po – 42 proc., a Peugeot 308 – 40 proc.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE

Hubert Kozieł

Czy Podesta zadławi się pizzą?

• SPISKOWA TEORIA WSZYSTKIEGO • Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych były wielkim zwycięstwem zwolenników spiskowej teorii dziejów. Potwierdziły bowiem wiele ich tez