Dookoła kierownicy
Gliwicka fabryka Opla będzie od 2015 r. produkować Astrę piątej generacji. Model będzie montowany także w brytyjskim Ellesmere Port. W obu fabrykach Opel zainwestuje łącznie 300 mln euro i zrezygnuje z produkcji Astry w Ruesselsheim. W ten sposób zamiast trzech fabryk pracujących na dwie zmiany będą dwie pracujące na trzy, co obniży koszty produkcji. Fabryka w Bochum prawdopodobnie zostanie zamknięta.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podaje, że w 2011 r. recyklingowi poddano m.in. 24 tys. opli, 22 tys. aut z FSO, 18 tys. volkswagenów i 12 tys. renault. Rok wcześniej do stacji demontażu trafiały najczęściej fiaty (48 tys.), polonezy (26 tys.) oraz ople i volkswageny (po 15 tys.). Łączna masa przerobionych w 2011 r. samochodów wyniosła 143 tys. ton.
W USA rośnie popularność automatów, które według wyliczeń Edmunds.com w pierwszym kwartale zdobyły 6,5 proc. rynku – najwięcej od 2006 r. – i to pomimo mniejszej o 10 proc. oferty. Niektóre marki (np. Lamborghini) nie proponują ręcznych skrzyń biegów. W Polsce coraz więcej klientów wybiera przekładnie automatyczne. W Polsce 90 proc. kupowanych aut ma ręczne skrzynie biegów.
Producenci aut i olejów wspólnie opracowują silniki i oleje. Nowy benzynowy, trzycylindrowy i turbodołado-wany silnik Forda jest tak wysilony, że Castrol przygotował do niego specjalny olej 5W20 – o niskiej lepkości i zarazem dobrym smarowaniu. Przygotowanie silnika i oleju zajęło koncernom ponad dwa lata. Castrol, Mobil i Lotos mają po około 25 proc. polskiego rynku olejów silnikowych.
W 2011 r. na 274 807 zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce nowych aut 4269 (1,5 proc.) otrzymało dokumenty czasowo i zostało wyeksportowanych. Najwięcej, 1172 auta (w tym 764 to Quashqai), zarejestrował czasowo Nissan, Ford zarejestrował 1134 auta (blisko połowa to Fiesta), Hyundai 610, w tym także blisko połowa to ix35.
Pirelli, dostawca opon do bolidów wyścigów Formuły 1, przygotował na ten sezon cztery rodzaje mieszanek gumowych: bardzo miękkie, miękkie, średnie i twarde. Miękkie używane są na krętych torach – np. Monako, natomiast twarde niezbędne są na szybkich torach – np. w Malezji. Wyścigowe opony dzielą się także pod względem bieżnika: na nawierzchnie suche (z gładkim bieżnikiem) oraz mokre (z wyraźnym protektorem) i wszystkie produkowane są w Turcji.