Dookoła kierownicy
Toyota od początku produkcji w 1997 r. do końca kwietnia sprzedała na całym świecie 4 mln hybrydowych aut, z tego w Europie nieco ponad 10 proc. (423 tys.).
Trzymilionową hybrydę koncern sprzedał w lutym 2011 r. W tym roku modele hybrydowe stanowią 15 proc. światowej sprzedaży Toyoty, natomiast w Europie ten odsetek wynosi 10 proc., ale producent przewiduje, że dojdzie do 14 proc., m.in. po wprowadzeniu do oferty hybrydowego Yarisa.
Mazda i Fiat podpisały wstępne porozumienie o przygotowaniu i produkcji tylnonapędowych roadsterów. Auta miałyby odmienną stylistykę i silniki, ale powstawałyby na wspólnej linii w fabryce Mazdy w Hiroszimie. Produkcja ruszyłaby od 2015 r. Ostateczne porozumienie w tej sprawie oba koncerny podpiszą w drugiej połowie bieżącego roku. Niewykluczone, że europejskie fabryki Fiata będą produkowały mazdy.
Niemiecka firma G-Power wyprodukowała najmocniejszy i najszybszy sedan na świecie. Przerobiła BMW M5 poprzedniej generacji, z 10-cylindrowego silnika wycisnęła 830 KM, dzięki czemu wystarczy 25 s, aby auto rozpędziło się do 300 km/godz. Prędkość maksymalna nie została podana, ale może wynosić nawet 370 km/godz.
Fiat Auto Poland obchodził 28 maja 20-lecie. W tym czasie fabryki spółki wyprodukowały 6,5 mln aut osobowych, z czego 4,8 mln pojechało na eksport. Tyski zakład jest trzecią największą fabryką koncernu (po Brazylii i Włoszech) i w 2011 r. z jego taśm produkcyjnych zjechało 467 760 aut – co 44 s jedno. Fiat podaje, że w ciągu tych 20 lat zainwestował w Polsce blisko 10 mld zł.
W Polsce prawo jazdy na koniec 2011 r. miało 18,1 mln osób, w tym 6,9 mln kobiet oraz 11,2 mln mężczyzn – wynika z danych MSW. Liczba wydanych po raz pierwszy praw jazdy wszystkich kategorii spadła w 2011 r. o ponad 12,5 proc. w stosunku do 2010 r. (do blisko 507 tys. sztuk).
Spośród wszystkich rodzajów ogumienia najszybciej rośnie sprzedaż opon dla SUV-ów. GoodYear przygotował nową generację gum EfficientGrip, które według producenta pozwalają na redukcję spalania. W mieszance gumowej zastosowano polimer, który sprawia, że opona mniej się odkształca, dzięki czemu ma mniejsze opory toczenia. Nowe generacje opon dla SUV-ów przygotowują m.in. Michelin, Bridgestone i Continental.
Według raportu Komisji Nadzoru Finansowego w 2011 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wystawiły 19 mln polis od odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, o 0,9 mln więcej niż w 2010 r. Liczba polis autocasco od pojazdów lądowych zmalała o 0,3 mln do 5,1 mln, z czego firmy wykupiły 1,3 mln.