Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Krawat: ostatni bastion mężczyzny

Joanna Bojańczyk

Wywiad z Krzysztofem Łoszewskim, autorem książki „Dress Code”, o męskiej elegancji

Sztywny zbiór zasad? Dzisiaj? Kto coś takiego ustala?

Napisałem poradnik, który zawiera zasady tzw. dress code'u – po polsku kodeksu ubraniowego. Często pada pytanie, skąd właściwie on się wziął i czy dzisiaj, w czasach indywidualizmu i wolności, wciąż ma sens. Odpowiadam, że ma sens, bo ułatwia życie. Dress code powstał pod koniec XIX w., a jego zasady ustalone zostały w kręgach ówczesnej arystokracji, burżuazji i tworzącej się dyplomacji. Te środowiska wyznaczały standardy. Wtedy to nie nazywało się trendy i nie zmieniało tak często jak dziś.

Przez ostatnie 30 lat męskie ubranie zmieniło się bardziej niż przez cały XX w. Obalono zasady. Padł ostatni bastion – krawat.

Niezupełnie. Rzeczywiście od lat nie musimy już go nosić na zajęcia na studiach, do pracy, do teatru, do restauracji, co za czasów PRL było nie do pomyślenia. Krawat dzielnie trwa. Dlaczego? Bo podkreśla osobowość mężczyzny. Na kursach, które prowadzę, młodzi prawnicy pytają, czy nosić krawat. Ich koledzy w londyńskich kancelariach nie muszą tego robić. To zależy od instytucji, która nas zatrudnia. Niektóre surowo przestrzegają zasad dress code'u.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej