Najnowsza interwencja Uważam Rze

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Niektórzy kierowcy mają kłopot z opanowaniem sześciostopniowych ręcznych skrzyń biegów, a już pojawiają się siedmiostopniowe. Pierwsze było Porsche, kolejne BMW, a tuż za nim brytyjska firma Quaife Engineering, specjalizująca się w przekładniach dla aut wyczynowych.

W przeciwieństwie do konstrukcji Porsche i BMW, w których lewarek porusza się na planie litery H, wybieranie biegów w skrzyni Quaife jest sekwencyjne, co umożliwia szybsze wybranie przełożenia.

W pierwszej połowie roku najwięcej pojazdów na świecie sprzedał koncern Toyoty – 4,9 mln. W ten wynik wliczane są modele Toyoty (4,63 mln), Lexusa, Daihatsu i Hino. Japończycy wyprzedzili General Motors o 300 tys. sztuk i Volkswagena o 520 tys. W ub.r. największym producentem świata był GM, na drugim miejscu uplasowała się Toyota, której produkcję zmniejszyły trzęsienia ziemi oraz powodzie.

Największym dostawcą przemysłu motoryzacyjnego jest Bosch, który w ub.r. uzyskał 42,4 mld dol. przychodów.

Za nim znalazł się Continental z przychodami rzędu 40,5 mld dol. Na trzecie miejsce z drugiego spadło Denso, którego dochody wyniosły 38,9 mld dol. W pierwszej dziesiątce są dwa koncerny niemieckie, trzy japońskie, po dwa francuskie i amerykańskie oraz jeden kanadyjsko-austriacki. Dawny lider zestawienia – Delphi – spadł na 14. pozycję.

Nazwa Malibu debiutowała na chevroletach w 1964 r. i jest najstarszą wśród modeli segmentu D. Bardzo popularna w Europie i Azji nazwa Passat (używana przez Volkswagena) jest o 10 lat młodsza.

General Motors w drugim kwartale br. zanotował 1,5 mld dol. zysku netto.

To dziesiąty kwartał z rzędu, w którym firma ogłasza zysk.

Tak dobrego wyniku koncern nie osiągnął od ponad dekady. Ciemnym punktem na mapie GM jest Europa, w której w drugim kwartale straty sięgnęły 0,4 mld dol. Są one spowodowane słabą sprzedażą Opla.

W nowych samochodach o bezpieczeństwo podróżnych dbają radary, kamery i czujniki pracujące w podczerwieni. Przemysł zapowiada, że w niedalekiej przyszłości auta będą ostrzegać się o niebezpieczeństwach. Właśnie rusza w Niemczech federalny test systemu komunikacyjnego simTD, przygotowanego przez niemiecki przemysł samochodowy, telekomunikacyjny oraz uczelnie. Bierze w nim udział m.in. 120 aut, a całością zarządza Daimler. Rząd federalny zapewnia 30 mln euro, a 23 mln przemysł.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, choć odbywają się w cieniu wyścigów F1, mają swoich zwolenników, którzy oglądali niedawno Rajd Finlandii, będący zarazem 500. rundą mistrzostw. W imprezie po raz trzeci zwyciężył Sebastian Loeb, jadący z pilotem Danielem Eleną wyczynowym citroenem.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość