Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Dookoła kierownicy

Robert Przybylski

Honda to znacznie więcej niż tylko producent aut, motocykli i silników. Buduje samoloty, humanoidalne roboty oraz... automatyczne kosiarki do trawy. Kosiarka sama się porusza i ściana trawę, a zasilana jest akumulatorem litowo-jonowym.

Kryzys nie ima się Audi – marka w pierwszym półroczu zwiększyła sprzedaż o 12,3 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2011 r. oraz przychody, które osiągnęły 25 mld euro (więcej o 16,2 proc.). Zysk netto powiększył się o 13,2 proc., do 2,9 mld euro.

Nowy Range Rover czwartej generacji, który zadebiutuje na wystawie samochodowej w Paryżu, ma aluminiową karoserię, która jest lżejsza od stalowej o 312 kg, chociaż ma o 10 cm większy rozstaw osi i jest sztyw- niejsza.

W tym roku zakończy się unijny projekt SARTRE (bezpiecznych pociągów drogowych). Volvo oraz instytuty badawcze z Niemiec, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii udowodniły, że można tworzyć zestawy automatycznie sterowanych aut. Przy prędkości 90 km/godz. odstępy wynoszą 6 m, a zmniejszony opór powietrza powoduje, że spalanie spada o 20 proc.

Koncerny samochodowe pracują nad darmowymi, pokładowymi źródłami prądu. Jednym z nich mogą być półprzewodniki – podgrzewane z jednej strony przez spaliny, a z drugiej chłodzone przez powietrze wytwarzają prąd elektryczny o mocy 0,5 kW. Ta energia napędza klimatyzację, dzięki czemu spalanie może spaść w upalne dni nawet o 2 l/100 km.

W jadącym pojeździe największe straty powoduje opór aerodynamiczny. Sięgają one 30–40 proc. Opór opon powoduje stratę 25–35 proc. energii, straty w systemie elektrycznym wynoszą 8–12 proc., w skrzyni biegów 4–8 proc., a w hamulcach 8–12 proc.

Firma doradcza Ricardo przewiduje, że popyt na ropę naftową w 2020 r. wzrośnie w stosunku do roku 2010 o około 4 proc., a następnie zacznie spadać. W 2035 r. – przewidują pracownicy Ricardo – zapotrzebowanie będzie niższe o 3 proc. w stosunku do roku 2010.

Volkswagen zapowiada, że po 2015 r. ceny akumulatorów litowo-jonowych spadną pięciokrotnie – do 100 euro za kWh. Przy takich cenach eksploatacja aut elektrycznych będzie tańsza niż spalinowych.

600 KM to dopiero początek. Z badań Automotive News wynika, że w USA w ofercie jest 13 modeli z silnikami o mocy ponad 600 KM. Pięć lat temu takich modeli było sześć. Pół tysiąca KM to już chleb powszedni – takich modeli jest w ofercie ponad 70 i należą do 18 marek.

W USA młodzi nie są zainteresowani samochodami. Według danych Federal Highway Administration w 2010 r. 26 proc. osób w wieku od 14 do 36 lat nie miało prawa jazdy, gdy dekadę wcześniej odsetek ten wynosił 21 proc.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość