Dookoła kierownicy
Niemiecki BASF szacuje, że 15 proc. masy współczesnego samochodu stanowią tworzywa sztuczne. Koncern przewiduje, że już za kilka lat ten odsetek wzrośnie do 25 proc.
W tym samym okresie światowy rynek chemiczny dla motoryzacji zwiększy się z 65 mld euro do 110 mld.
W trzecim kwartale sprzedaż Toyoty i Lexusa w Europie wzrosła o 13 proc. do 206,6 tys. aut. Po pierwszych trzech kwartałach wzrost sięga 6 proc. przy łącznej sprzedaży 642,5 tys. samochodów, w tym 33,4 tys. modeli hybrydowych – o 75 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział hybryd w europejskiej sprzedaży koncernu sięga 16 proc.
Volkswagen, lider europejskiego rynku, po trzech kwartałach sprzedał na Starym Kontynencie 1,3 mln aut, o 0,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Lepsze wyniki zanotował w Europie Środkowej i Wschodniej (wzrost o 32,1 proc., w tym w Rosji o 55,9 proc.). W Europie Zachodniej popyt zmniejszył się o 6,2 proc. do 653,3 tys. aut.
Piastowski dostawca akumulatorów ZAP Sznajder Batterien jest jedynym polskim producentem oferującym akumulatory do aut wyposażonych w system start-stop, automatycznie unieruchamiający silnik podczas postoju auta. Sznajder eksportuje ponad 70 proc. produkcji do 47 krajów Europy i Afryki.
Kia w Polsce obchodzi 15-lecie. W 1997 r. Kia zainaugurowała sprzedaż w Polsce i w pierwszych 12 miesiącach znalazła klientów dla 1,8 tys. samochodów.
W 2003 r. marka miała 0,6 proc. udziału w rynku, w ub.r. wzrósł zaś on do 5,9 proc. We wrześniu tego roku Kia zajęła czwarte miejsce w rankingu sprzedaży za Skodą, Volkswagenem i Fordem. Zarząd Kia przewiduje, że w 2014 r. zdobędzie ponad 7 proc. rynku.
Firmy oponiarskie szacują, że w tym roku sprzedadzą w Polsce około 11 mln opon, czyli około 5 proc. mniej niż w ub.r. W pierwszych ośmiu miesiącach klienci kupili o 0,4 mln opon mniej z segmentu popularnego, z indeksem prędkości S i T. Rośnie popyt na najdroższe opony dużych prędkości, osadzane na dużych obręczach średnicy 17 i 18 cali. Producent opon Continental szacuje, że sprzedaż takich kół wzrosła o około 10 proc.
Z fabryki Fiata w Tychach wyjechał 11 października 10-milionowy samochód – tyle wyprodukowały łącznie w 41-letniej historii zakłady w Tychach i Bielsku-Białej. Produkcja samochodów (syren) rozpoczęła się w 1971 r. w Bielsku, a zakład nazywał się Fabryka Samochodów Małolitrażowych. Do 2000 r. z Bielska wyjechało 1 722 596 samochodów. Tyski zakład ruszył jesienią 1975 r. i produkował maluchy. Z Tychów wyjechały 8 277 404 samochody. Z 10 mln dawna FSM wyprodukowała 3 349 487 aut.