Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Franz Ittenbach ?Droga do Emaus?

Gdy sztuka szukała wiary

Piotr Semka

Nazareńczycy byli pierwszą awangardą w historii malarstwa. W 1810 r. opuścili akademię w Wiedniu, aby założyć w Rzymie bractwo malarskie w opuszczonym klasztorze. Ich prace prezentuje Muzeum Nadrenii-Palatynatu w Moguncji

Nosili gęste brody i quasi-zakonne szaty, więc próbowano ich wyśmiać jako nazareńczyków. W zlaicyzowanej atmosferze po rewolucji francuskiej zapragnęli wskrzesić pełne duchowości malarstwo z epoki Rafaela i Dürera. „Od Tybru po Ren" – taką nazwę nadano prezentacji dzieł i historii nazareńczyków w Muzeum Nadrenii-Palatynatu w Moguncji. To właśnie leżący nad Tybrem Rzym i włoskie malarstwo renesansowe były dla grupy niemieckich studentów drogowskazem i symbolem wyrwania się ze skostniałych akademickich kanonów. A katolicka Moguncja, która niegdyś sama zaznała francuskiej rewolucyjnej furii antyreligijnej, a potem była jednym z centrów oporu przeciw kulturkampfowi Bismarcka, to dobre miejsce do przypomnienia czasu, gdy sztuka znów zatęskniła za światłem wiary.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Hubert Kozieł

Czy Podesta zadławi się pizzą?

• SPISKOWA TEORIA WSZYSTKIEGO • Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych były wielkim zwycięstwem zwolenników spiskowej teorii dziejów. Potwierdziły bowiem wiele ich tez