Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Kto nas łupi?

Jacek Krzemiński

Oryginalne części zamienne do samochodów są bardzo drogie. Czy warto kupować zamienniki? Producenci części mówią, że tak. Koncerny samochodowe mówią: nie

Prezes PZPM przekonuje, że z ASO warto korzystać z kilku powodów. Po pierwsze, oferowane tam części są autoryzowane przez producenta aut – to komponenty z jego logo bądź takie, które są produkowane zgodnie z jego reżimem technologicznym (produkcja jest nadzorowana przez koncern samochodowy). Po drugie, ASO działają w pełni legalnie, zawsze wystawiają fakturę za swą usługę i płacą od niej podatek, prowadzą dokumentację napraw i dają na nie gwarancje. Tego nie da się powiedzieć o wielu warsztatach niezależnych, gdzie jeśli mechanik postąpi nieuczciwie lub coś spartaczy, to zmuszenie go do wzięcia za to odpowiedzialności może być trudne. Po trzecie wreszcie, mechanicy z ASO są wyspecjalizowani w danej marce, znają ją zwykle lepiej niż mechanicy z tzw. warsztatów niezależnych, którzy na ogół zajmują się wszystkimi lub wieloma markami naraz. To wynika także z tego, że mechanicy z ASO są stale szkoleni przez producentów marki, którą obsługują. To ma znaczenie o tyle, że współczesne auta są coraz bardziej skomplikowane i nafaszerowane elektroniką.

Duża różnica w koszcie robocizny między autoryzowanymi serwisami obsługi a niezależnymi warsztatami wynika także z tego, że ci pierwsi muszą spełnić bardzo wiele szczegółowych warunków stawianych im przez producenta auta. To dotyczy nawet wyglądu budynku warsztatu – koncerny samochodowe ze względów wizerunkowych wymagają, żeby ich ASO miały w miarę reprezentacyjne siedziby.

Prezes Faryś przekonuje, że kiedy korzystamy z ASO i z „oryginalnych" części, płacimy więcej, bo po prostu płacimy za markę, za jej renomę, za wiążącą się z tym gwarancję jakości, a także obsługi. Można by to porównać z niezależną szwalnią szyjącą ubrania dla jakiejś znanej firmy odzieżowej. Ta szwalnia może produkować odzież także pod własną marką, nawet tej samej jakości, ale nie może zażądać za nią tej samej ceny co znana i renomowana firma odzieżowa. Bo nikt za spodnie czy marynarkę anonimowej dla większości firmy nie zapłaci tyle, ile kosztuje ten sam towar z logo Hugo Bossa czy Wólczanki. Nawet jeśli owa firma szyje dla tych marek.

– Dla istniejących od lat dużych firm produkcyjnych dobry wizerunek, renoma to ich największy kapitał – mówi Jakub Faryś. – Dlatego bardzo dbają one o jego zachowanie. To jest kolejny powód, dla którego lepiej kupić części oryginalne, autoryzowane przez producenta aut niż inne czy skorzystać z ASO zamiast z przypadkowego warsztatu.

Kto ma w tym sporze rację? Trudno rozstrzygnąć. Ważniejsze od odpowiedzi na to pytanie wydaje się to, że koncerny samochodowe, które czują na plecach oddech konkurencji niezależnych producentów części, obniżają ceny swych komponentów, wprowadzają do swojej oferty tzw. linie ekonomiczne, znacznie tańsze od standardowo oferowanych przez nich części, choć jakościowo porównywalne. Może więc zdarzyć się i tak, że w ASO zapłacimy tyle samo lub niewiele więcej niż w warsztacie niezależnym.

Wysokie ryzyko

Trzeba uwzględnić jeszcze trzy rzeczy. Po pierwsze to, że koncerny samochodowe dobrowolnie się zobowiązały, iż po zakończeniu produkcji danego modelu przez 10 lat będą zapewniały kierowcom części do niego (trzymając je w tym okresie w swych magazynach – a to kosztuje). Po drugie, koncerny samochodowe, szczególnie te europejskie, dziś dość cienko przędą. Kilka z nich upadło, kilka otarło się o bankructwo. Producentów aut ubywa. Przewiduje się, że za 20–30 lat zostanie ich na świecie tylko kilku, co grozi tym, że będą się zmawiać, by narzucić klientom wyższe ceny. Jeszcze ciekawsze jest to, co stanowi chyba główną przyczynę problemów finansowych koncernów samochodowych. To coraz większe skracanie się „życia", okresu produkcji danego modelu. Kiedyś bywały modele aut, które były produkowane nawet przez kilkadziesiąt lat. – Jeszcze niedawno dany model auta produkowało się średnio przez sześć–siedem lat – mówi Jakub Faryś. – Dziś to trzy lata.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Wojciech Romański

W smoczym kręgu

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO