Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Złocisty powrót do tradycji

Monika Kruszewska-Mikucka

Domowy wyrób i starodawne receptury podbijają serca nie tylko amatorów wędlin, pieczywa czy nalewek. Zwrot ku korzeniom widać również wśród piwowarów

Za radą naszego Sejmu Krajowego zarządzamy, stanowimy i pragniemy, żeby odtąd wszędzie w Księstwie Bawarskim (...) w naszych miastach, wsiach i na targowiskach do żadnego piwa nie używano i nie dodawano nic innego niż jęczmień, chmiel i wodę. Kto by to zarządzenie świadomie naruszył i nie przestrzegał, ten przez odpowiedni sąd bezwzględnie ukarany zostanie każdorazowo konfiskatą piwa" – tak brzmi kluczowy fragment Bawarskiego Prawa Czystości, normy prawnej stosowanej w browarnictwie, którą 23 kwietnia 1516 r. podpisał bawarski książę Wilhelm IV. Od 19 lat rocznicę tego wydarzenia nasi zachodni sąsiedzi obchodzą jako Dzień Piwa Niemieckiego.

Uważa się, że to właśnie dzięki prawu czystości, eliminującemu wszelkie dodatki zapachowe czy zioła, piwo niemieckie stało się w całej Europie wzorem dla tej kategorii trunków.

W Polsce rynek piwny – który w dużym stopniu zależy od takich czynników, jak pory roku, ruch turystyczny, warunki pogodowe czy optymizm konsumentów – od kilku lat przechodzi trudny okres. Według danych Euromonitor International w 2011 r. wartość piwa sprzedanego w naszym kraju wyniosła niecałe 20 mld zł. Szacunki wskazują, że miniony rok – po dość udanym dzięki Euro 2012 pierwszym półroczu – też nie był lepszy: czwarty kwartał przyniósł spadek sprzedaży o 0,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 r. GUS podaje, że tylko w grudniu sprzedaż detaliczna była niższa rok do roku o 2,5 proc. Nie dziwi więc, że producenci coraz częściej starają się przyciągnąć konsumenta innowacjami i nietypowymi recepturami, także tymi bazującymi na starodawnych zaleceniach.

Wyraźnie widać, że tzw. piwa specjalne mają coraz większy udział w sprzedaży (to już ok. 10 proc. tego rynku w Polsce, z czego ponad połowa to piwa smakowe), stopniowo odbierając udziały panującemu niepodzielnie od lat jasnemu pełnemu. Stąd też od kilku lat renesans przeżywają piwa regionalne z niewielkich browarów inwestujących w tradycyjne i innowacyjne smaki, czego efektem są m.in. piwa Ciechan Miodowy z Browaru Ciechan, Orkiszowe z Browaru Kormoran czy Perła Chmielowa Pils z zakładu Perła Browary Lubelskie (to pierwsza trójka z top listy serwisu ocenbrowar.pl).

Euromonitor International w badaniu dla „Rzeczpospolitej" oszacował, że spożycie piw ciemnych (również należą do kategorii specjalnych) wzrosło w 2012 r. o 15 proc.

Przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej – lidera na polskim rynku, z udziałem na poziomie 38 proc. – potwierdzają, że konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, poszukują autentycznych smaków, naturalnych produktów i tęsknią za produktami prostymi, które smakują jak dawniej.

– Trendy konsumenckie na naszym rynku pokazują, że rośnie zapotrzebowanie na produkty inspirowane długą tradycją warzenia – przyznaje Robert Priday, szef Kompanii Piwowarskiej. Dlatego firma ta wprowadziła w minionym roku do sprzedaży – najpierw

w sześciu południowych województwach, a następnie w całej Polsce – piwo Tyskie Klasyczne, wariant najpopularniejszej polskiej marki piwnej Tyskie, którego skład został opracowany zgodnie z XVI-wiecznym prawem czystości (stuprocentowy słód jęczmienny, chmiel i woda). Tyskie Klasyczne zawiera 5 proc. alkoholu i jest nieco słabiej nagazowane, co także stanowi element powrotu do tradycji, gdyż dawniej piwa były nieco łagodniejsze. Być może w tym tkwi również przyczyna większej sprzedaży, bo gdy spojrzymy na dane odzwierciedlające spożycie piwa podczas jednego spotkania, to w Polsce wynosi ono przeciętnie 0,9 l, a w krajach o wysokiej kulturze picia, gdzie piwo jest delikatniejsze – nawet dwa razy tyle.

Innowacje na rynku piwa nie są trendem notowanym jedynie w Polsce, lecz dotyczą całego świata. Może nawet jesteśmy świadkami nowej mody na domowy wyrób złotego trunku, zainicjowanej przez prezydenta Stanów Zjednoczonych. W ubiegłym roku okazało się bowiem, że Barack Obama zakupił za własne pieniądze zestaw do domowego warzenia piwa.

Poprzednia
1 2

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy