Enklawy mieszkaniowego luksusu
Prawie 400-metrowy apartament w warszawskiej wieży deweloper wycenił na 20 mln zł. W Mikołajkach na 102 metry luksusu wystarczą już niecałe 4 mln zł
Zdaniem Michała Witkowskiego, dyrektora sprzedaży i marketingu w Atlas Estates, rynek luksusowych apartamentów jest niszowy. – Liczba potencjalnie zainteresowanych klientów jest stosunkowo niewielka, co sprawia, że trudniej znaleźć nabywcę – wyjaśnia Witkowski. – Jednocześnie zainteresowanie prestiżowymi lokalami powoli, lecz systematycznie rośnie. Wynika to ze stopniowego bogacenia się polskiego społeczeństwa, a z rosnącej integracji międzynarodowej. W naszym kraju pojawiają się zamożni obcokrajowcy – tłumaczy dyrektor. – Nie jest to jednak łatwy rynek. Im wyższy standard, im większa skala projektu, tym budowa jest większym obciążeniem finansowym, na które nie każdy deweloper może sobie pozwolić – tłumaczy Witkowski.
Atlas Estates gotowe apartamenty oferuje w inwestycji Platinum Towers przy ul. Grzybowskiej w Warszawie. W ofercie pozostało sześć z 396 lokali. Na klientów czekają penthouse'y od 141 do 205 mkw. na ostatnich piętrach wież. Ceny mkw. wahają się od 13,6 do 17,3 tys. zł. Najdroższy jest dwupoziomowy, 205-metrowy lokal na najwyższym, 22. piętrze. Deweloper wycenił go na 3,5 mln zł. Atlas Estates zachęcony sukcesem planuje przy ul. Grzybowskiej budowę trzeciej wieży apartamentowej. – Standard wysokiego na 44 piętra budynku nie będzie ustępował jakością innym tego typu inwestycjom w centrum Warszawy. Apartamenty zamierzamy jednak oferować w atrakcyjniejszych cenach – zapowiada Michał Witkowski.
Mieszkanko za 20 milionów
Z przeszkodami powstawała słynna warszawska wieża Złota 44 firmy Orco Property Group. Przeciwko inwestycji protestowali mieszkańcy sąsiednich bloków. Budowa jednak dobiega końca. – Przyszli mieszkańcy Złotej to najbardziej wymagająca grupa klientów. Chcemy, aby wszystkie ich wymagania zostały w pełni zaspokojone – podkreśla Alicja Kościesza, dyrektor z Orco Poland. Dodaje, że firma zdecydowała się zwiększyć liczbę apartamentów z 251 do 266 i podnieść standard ich wykończenia. Do wzięcia są lokale od 62 do 374 mkw. Za mkw. luksusu w Złotej trzeba zapłacić średnio 34 tys. zł. Najdroższy penthouse liczy prawie 400 mkw. Ten lokal położony na trzech kondygnacjach deweloper wycenił na ok. 20 mln zł.
– Złota nie jest pierwszą luksusowa inwestycją w portfolio Orco, ale trudno ją porównać do jakiegokolwiek innego naszego projektu czy w ogóle innej inwestycji na rynku. Złota będzie pierwszym apartamentowcem oferującym usługi dostępne do tej pory wyłącznie w najlepszych hotelach na świecie – zapewnia Kościesza. – Do dyspozycji mieszkańców przez całą dobę będzie obsługa konsjerż, basen, siłownia, gabinet masażu, sauna oraz specjalna strefa, gdzie mieszkańcy i ich goście spotkają się towarzysko czy biznesowo, gdzie obejrzą film – dodaje. Zdaniem Alicji Kościeszy nie ma dziś pewniejszej inwestycji niż zakup luksusowych nieruchomości w najlepszych lokalizacjach. – Ich ceny są odporne na zawirowania rynkowe. Właściciel może być pewien, że nie tylko nie straci ona na wartości, ale jej cena w perspektywie długoterminowej wzrośnie – zapewnia dyrektor z Orco.
Sławomir Horbaczewski, wiceprezes spółki Marvipol, podkreśla tymczasem, że rynek mieszkań luksusowych jest z definicji mały. – Błędem deweloperów było wytworzenie zbyt wielu takich lokali w centrum Warszawy – twierdzi. – Dlatego Marvipol wyszedł z takimi projektami poza Śródmieście, m.in. na Młociny, w pobliże otuliny parku. Na pewno jest miejsce na kolejne luksusowe projekty, ale względnie małe. Nie mogą to być standardowe realizacje, powtarzalne w swoich rozwiązaniach – ocenia wiceprezes Marvipolu. Jego spółka oferuje apartamenty m.in. w projekcie Hill Park Apartments przy Królowej Jadwigi w Warszawie. Cena najdroższego, 221-metrowego apartamentu to niemal 2,2 mln zł.
W Gdańsku firma Inpro oferuje apartamenty w inwestycji Kwartał Kamienic, 300 m od Bazyliki Mariackiej. Nabywców znalazły 44 z 87 mieszkań. Ceny mkw. lokali zaczynają się od 9,7 tys. zł, a sięgają 16,2 tys. zł. Najdroższy apartament w ofercie, o powierzchni 94,6 mkw., został wyceniony na 1,3 mln zł. Zdaniem Rafała Zdebskiego, dyrektora handlowego w spółce Inpro, niepewna sytuacja ekonomiczna, która ograniczyła rynek deweloperski, wpłynęła również na segment nieruchomości luksusowych. – Dzisiaj deweloperzy realizują luksusowe apartamenty z mniejszym rozmachem niż parę lat temu. Muszą też zaproponować rozwiązania, które maksymalnie podniosą prestiż nieruchomości – podkreśla Rafał Zdebski.