Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Borys Szyc w roli Harry?ego Hole?a w ?Karaluchach? Jo Nesbo/, superprodukcji przygotowanej przez Audioteka.pl

Książki do słuchania

Agnieszka Niemojewska

Jesteś zapracowanym przedsiębiorcą, który nie znajduje czasu na czytanie, ale lubisz kryminały, fantasy, SF? Audiobooki są dla ciebie!

Kiedy wracam z pracy, zdarza się, że w radiowej Jedynce słyszę fragmenty nowej powieści czytanej przez znanego aktora. Skupiam się na jeździe, a jednocześnie oczami wyobraźni przenoszę się np. do międzywojennej Warszawy. Ta podróż zawsze trwa za krótko!

Jednak dzięki prężnie rozwijającemu się w Polsce rynkowi audiobooków tę przygodę z książką do słuchania możemy bardzo wydłużyć – od pierwszej do ostatniej strony powieści. Jest w czym wybierać: najlepsze kryminały, literatura fantasy, science fiction, romans – i to zarówno nowości wydawnicze, jak i klasyka gatunku. Coraz bogatsza oferta obejmuje też najmłodszych „czytelników".

Wskaźniki idą w górę

Według danych Biblioteki Analiz („Rynek książki w Polsce 2011") jeszcze w 2006 r. na naszym rynku wydawniczym dostępnych było niewiele ponad 100 tytułów przygotowanych w formie audiobooków (a wartość sprzedaży oscylowała w granicach 3 mln zł). Przez ostatnie lata wykresy poszły mocno w górę – w 2010 r. było to już blisko 1700 książek do słuchania (wartość sprzedaży przekroczyła zaś 21 mln zł). Obecnie potencjalny czytelnik może wybierać spośród ponad 2 tys. tytułów!

Marcin Beme, twórca Audioteki (największego w Polsce serwisu internetowego sprzedającego książki do słuchania), podkreśla, że w jego firmie średni koszt nagrania audiobooka to ok. 10–15 tys. zł (a zwrot kosztów uzyskiwany jest po 300–500 pobraniach). Sprzedaż w Audiotece rośnie bardzo dynamicznie (podwojona w stosunku do ub. roku), osiągnęła w tym roku ponad 5 mln zł przychodu i prawie milion zł zysku netto. A ceny audiobooków są zbliżone do cen książek tradycyjnych, między 19,90 zł (promocje, starsze tytuły) a 59,90 zł – nowości, superprodukcje.

Audiobooki przygotowywane są albo w formacie mp3 (pliki można kupić i ściągnąć z internetu), albo na płytach CD (można je ustawić sobie na półce niczym tradycyjne książki – młodzi powinni być zachwyceni: zajmują znacznie mniej miejsca i nie chłoną kurzu). Jak często korzystamy z takiej formy lektury? Obecnie to blisko pół miliona czytelników (takich, którzy kupili przynajmniej jeden tytuł). Audioteka oferuje audiobooki w tzw. chmurze – udostępnia internautom przestrzeń dyskową i swoje zasoby (oczywiście, po wniesieniu należnej opłaty); zapewnia też synchronizację zakładek online i wieloplatformowy dostęp przez systemy mobilne (Android, iOS, RIM, Bada, Symbian). Plików można też słuchać na komputerze lub w odtwarzaczach samochodowych. I najważniejsze – audio-book, za który zapłaciliśmy, można ściągać wielokrotnie. Wystarczy zalogować się na swoim koncie użytkownika.

A jak powstają audiobooki? To, oczywiście, zależy od wydawnictwa. Jak przekonuje Joanna Białek z Biura Prasowego Wydawnictwa Znak Emotikon: – Czas nagrania audiobooka zależy od treści i długości książki oraz od predyspozycji lektora. Duże znaczenie mają również oprawa muzyczna i efekty, o które zostaje wzbogacony audiobook. W przypadku np. „Magicznego Drzewa" Andrzeja Maleszki (bardzo popularnej powieści dla dzieci i młodzieży – przyp. A.N.) nagranie przez Marcina Dorocińskiego trwało trzy dni, po ok. 5–6 godzin dziennie. Dużo więcej czasu zajęło udźwiękowienie, dodanie efektów oraz wybór odpowiednich i najlepszych fragmentów. Cały audiobook trwa ok. trzech godzin, a po nagraniach lektora mieliśmy ponad 15 godzin materiału, mnóstwo dubli, z których trzeba było dokonać wyboru. Sama produkcja zajmuje około dwóch tygodni.  Koszty nagrania są bardzo zróżnicowane. Od kosztu lektora, który zależy od oczekiwań i prestiżu wybranej osoby, przez koszt studia, który zwykle określany jest godzinowo. Ostatni koszt to nagranie materiału, tłoczenie płyt, który – tak jak w przypadku książek – zależy od nakładu i negocjacji ceny.

Bogata oferta wydawnicza

Jak już wspomniałam, wśród oferowanych audiobooków znajdziemy wiele ciekawych tytułów. Młodzi przedsiębiorcy chętnie kupują biografię Steve'a Jobsa napisaną przez Waltera Isaacsona (wyd. Insignis; czyta Jarosław Łukomski). Audioteka.pl oferuje tę książkę w cenie 45,99 zł (w karnecie od 21,95 zł). To ponad 23-godzinne słuchowisko – opowieść o życiu, pasjach i osiągnięciach twórcy firmy Apple – bije wszelkie rekordy „ściągalności": znajduje się na pierwszym miejscu listy „Bestsellerów wszech czasów" Audioteki (kilkadziesiąt tysięcy sprzedanych egzemplarzy).

Poprzednia
1 2 3

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe