Najnowsza interwencja Uważam Rze

Pierwszy krok na drodze do Boga mozna wykonac na rozne sposoby, np. noszac koszulke z napisem ?Jezus umarl za mnie?

Wiara na koszulkach

Adrian Sinkowski

Popkultura w Kościele nie tylko pozwala dotrzeć do niepraktykujących, lecz także jest świetnym sposobem na biznes

„Blessed Night" w Łodzi to cykl imprez, na których młodzież dwa lata temu bawiła się w dyskotekach do rana. Powód? Tak świętowali beatyfikację Jana Pawła II, tyle że zabawa to nie wszystko. Organizator ks. Michał Misiak tłumaczył, że impreza ma być pretekstem, aby pokazać, jak świętować bez alkoholu czy papierosów. Między utworami puszczano papieskie homilie, w dyskotekach pojawili się księża, u których można było się wyspowiadać.

– Dyskoteka to nie świętowanie, ale rozrywka – dostrzega Tomasz Rowiński z „Christianitas". – Jeśli ktoś chce wznieść toast za Kościół, ma do tego prawo. Pomieszano tu jednak dwa porządki: nie ma potrzeby stawiania konfesjonałów w dyskotekach, tak samo z liturgii nie powinno się robić dyskotek – dodaje.

Księża pozostają sceptyczni

Butelki w kształcie Madonny z odkręcanymi głowami. Kubki z wizerunkiem papieża. Kalendarze na ścianę albo kieszonkowe, ozdobione gołębiami i aureolami, w środku natomiast zamiast bon motu lub przepisu – fragment Ewangelii. Popkultura w Kościele to od dawna sposób na biznes. Badania pokazują, że osoby silnie utożsamiające się z tematem, który eksponuje produkt, nie tylko chętniej po niego sięgają. Pozostają też wierni temu wyborowi oraz gotowi są głębiej sięgnąć do kieszeni, gdy za niego płacą.

Bywa, że biznes staje się fenomenem. „Ojca Mateusza" na antenie TVP 1 ogląda co trzeci Polak, który w tym czasie ma włączony telewizor. – Parafianie potrzebują księdza, który żyje prosto i jest zatroskany sprawami wiernych. Serial to fikcja, ale fikcją nie są problemy parafian, które Mateusz stara się rozwiązywać, nawet jeśli używa do tego detektywistycznych zdolności – twierdzi ks. Grzegorz Michalczyk, duszpasterz środowisk twórczych. Wierzący powtarzają, że w serialu odnajdują ofertę dla siebie, bo w końcu jest w nim i parafia, i modlitwa, i krzyż, których im brakuje w mediach na co dzień. Niewierzący podkreślają, że oglądają serial, bo trzyma w napięciu.

Według Anny Buchner, zajmującej się na Uniwersytecie Warszawskim socjologią religijności, przykład „Ojca Mateusza" udowadnia, jak duże znaczenie może mieć odpowiednia forma komunikatu. Nawet jeśli widzowie nie chodzą do Kościoła, oglądają serial, ponieważ ubrano go w atrakcyjną dla nich formę. Z kolei dla ludzi, zwłaszcza młodych, którzy żyją w biegu, pierwszą formą spotkania z kulturą jest obraz. – Opisane inicjatywy ocieplają wizerunek Kościoła. Daleko im jednak do ewangelizacji, one po prostu pokazują, że Kościół jest i czeka – tłumaczy. Koszulka, naturalnie, nie jest bez znaczenia. Skoro ktoś ją zakłada, powinien od razu przyjąć, że otoczenie będzie mu się uważnie przyglądać. – Jednak dopiero zachowanie i słowa ludzi, którzy noszą koszulki, mają szansę ewangelizować – dodaje Buchner.

Pytanie o popkulturę jest pytaniem o codzienność, w której żyje spora część katolików. Można się odwracać tyłem do świata, mówić, że świat zbudowany jest na tym, co dla człowieka złe. Młodzi katolicy pragną jednak pogodzić sacrum z profanum – w efekcie pojawił się „Dywiz" z podtytułem „Pismo katolaickie". Zadaniem dywizu, czyli łącznika, jest łączenie wyrazów w całości, dlatego „Dywiz" konfrontuje ze sobą pojęcia pozornie przeciwstawne: religię z zabawą albo Kościół z poczuciem humoru. – Wszyscy traktują Boga tak bardzo poważnie, że czynią go śmiertelnie nudnym – powtarzają za teologiem Paulem Evdokimovem redaktorzy „Dywizu".

Trudno nie dostrzec, że wiele inicjatyw to akcje świeckich, tylko w jakimś stopniu inspirowane przez kościelną centralę lub księży. Ale nowy papież stwierdził, że rola świeckich w Kościele powinna rosnąć, a księża wiele mogą się od nich nauczyć. To mocne słowa, które mogą Kościołowi pokazać drogę na lata. Czy znajdą potwierdzenie w działaniu, to się dopiero okaże. Nie ulega wątpliwości, że na pomysły takie jak koszulki, happeningi albo wystawa na balkonach świeccy patrzą życzliwie, podczas gdy niemałe grono księży pozostaje wobec nich sceptyczne.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy