Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Konsumenci i ich nastroje

Ostatnie badania GUS mówią, że w lipcu nastroje konsumenckie były mniej pesymistyczne niż w czerwcu.

Badania wskazują na to, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 0,6 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -27,3, najwyższym od lipca ubiegłego roku. W porównaniu z lipcem 2012 r. wartość BWUK obniżyła się o 0,3 pkt. proc.

Znacznej poprawie uległy oceny dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (odpowiednio o 3,6 i 2,4 pkt proc.). Znacznie gorzej wygląda kwestia chęci do robienia ważnych zakupów – pogorszyła się o 3,8 pkt. proc. Według ekspertów jest to dowód na to, że Polacy wciąż oszczędzają na masową skalę.

O czym świadczą te dane i czy mają jakiekolwiek przełożenie na rzeczywistość gospodarczą? Ekonomiści podkreślają, że warto byłoby uwzględnić w badaniach dzień, w którym je robiono, bo temperatura powietrza i brak zachmurzenia istotnie wpływają na zachowania ludzi w sklepie.

– Ciepło się zrobiło, ludzie wyjeżdżają na wakacje, nastroje od razu się poprawiają, człowiek więcej kupuje, mniej zastanawia się nad tym, czy warto to włożyć do koszyka czy też nie – tłumaczy ekonomista Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

Poziom życia w Polsce właściwie nie zmienił się od kilku lat, skąd więc wahania nastrojów? – Wszystkie te badania biorą w łeb – uważa dr Robert Gwiazdowski, ekonomista. – Nie mają żadnego przełożenia na rzeczywistość i nikt nie jest w stanie wytłumaczyć, skąd się biorą zmiany. Właściwie o tym, czy badania nastrojów konsumenckich są potrzebne czy też nie, rozsądzają tylko ci, którzy je zamawiają i za nie płacą. Nastrojami nie powinni się zajmować ekonomiści, lecz psycholodzy.

—dem

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO