Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Boom na historię

Agnieszka Niemojewska

Nauczanie historii ogranicza się do minimum. A prasa, rynek wydawniczy i programy telewizyjne poświęcone tej tematyce przeżywają swój rozkwit

Wystarczy przyjrzeć się sprzedaży kolejnych miesięczników historycznych, by dostrzec tę rosnącą w Polakach potrzebę obcowania z historią. Z kolei wszystkie liczące się wydawnictwa tylko w tym roku wypuściły do księgarń przynajmniej po kilka tytułów związanych z przełomowymi wydarzeniami w dziejach Polski – są to zarówno analityczne prace popularnonaukowe, jak i biografie wielkich wodzów, a nawet wspomnienia zwykłych ludzi, którym przyszło żyć „w ciekawych czasach".

Bitwa o czytelnika

Przed 2012 r. na rynku były tylko dwa liczące się miesięczniki historyczne: „Mówią Wieki" i „Focus Historia". W ubiegłym roku przebojem na półki kiosków wdarł się miesięcznik „Uważam Rze Historia", który osiągnął ponad 90 tys. sprzedanych egzemplarzy. W tym sprzedażowym torcie od tego roku uczestniczy także „Newsweek Polska Historia" oraz „Sieci Historii".

W kwietniu pozycja lidera wśród miesięczników historycznych należała do magazynu „Uważam Rze Historia" – sprzedaż ogółem miesięcznika wyniosła 41 268 egzemplarzy, tak przynajmniej wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Drugie miejsce zajął miesięcznik „Focus Historia" (G+J Polska). Jego wynik sprzedażowy w analizowanym okresie to 32 399 sprzedanych egz. Trzecia lokata należała do „Newsweek Polska Historia" (Ringier Axel Springer Polska), którego sprzedaż ogółem w kwietniu 2013 r. wyniosła 30 766 egz. Od marca br. na rynku jest jeszcze „Historia Do Rzeczy" (Orle Pióro), ale nie został zgłoszony do ZKDP i wydawca nie ma na razie takich planów. Natomiast „Sieci Historii" (Fratria) zadebiutowały na rynku 16 maja br. w nakładzie 95 tys. egz. Sprzedaż pierwszego numeru miesięcznika wyniosła 55 tys. egz. (z danych własnych wydawcy).

Konkurencja ma się jednak wzmocnić... Już wkrótce bowiem na rynku prasowym pojawi się kolejny tytuł: „Zakazana Historia". – Założeniem naszego miesięcznika jest nawiązywanie do tej części historii, którą media głównego nurtu traktują po macoszemu. Chcemy się szczycić tym, co jest często pomijane milczeniem. Pierwszy numer, sierpniowo-wrześniowy, oczywiście będzie zawierał teksty o powstaniu warszawskim i kampanii wrześniowej, ale chcemy też przedstawić nieznane karty polskiej historii" – powiedziała „Uważam Rze" Aldona Zaorska, redaktor naczelna nowego miesięcznika „Zakazana Historia". Wydawcę (dotychczas m.in. „Gazeta Finansowa", „Warszawska Gazeta", „Home & Market") satysfakcjonować będzie sprzedaż na poziomie kilkunastu tysięcy egzemplarzy.

Wydawcy w natarciu

Instytut Pamięci Narodowej, Telewizja Polska i Polskie Radio ogłosiły VI edycję konkursu „Książka Historyczna Roku". Tytuły, które ukazały się między 1 stycznia 2012 r. a 30 czerwca 2013 r., mogą być zgłaszane do 31 lipca. Nagroda w konkursie im. Oskara Haleckiego przyznawana jest w dwóch kategoriach: najlepsza książka naukowa poświęcona dziejom Polski i Polaków w XX wieku oraz najlepsza książka popularnonaukowa poświęcona historii Polski w XX wieku. Więcej o konkursie na: www.ksiazkahistorycznaroku.pl.

W tym roku ukazało się już kilkadziesiąt tytułów. Wśród nich można wyróżnić pewne tendencje oraz tematy, które niezmiennie cieszą się zainteresowaniem czytelników. To Polska Piastów i Jagiellonów, II Rzeczpospolita i II wojna światowa. W księgarniach znajdziemy zarówno książki popularnonaukowe, biografie, wspomnienia, jak i powieści osnute na historii naszego kraju. Oto krótki przegląd tego, co proponuje kilka wydawnictw. Naprawdę jest w czym wybierać.

Bellona: „Gwiazdy II Rzeczypospolitej" (nakład: 30 tys.) Sławomira Kopra. Według wydawcy to „jeden z najpopularniejszych autorów. W swojej najnowszej książce przedstawia świat gwiazd teatru, kabaretu, kina i sportu. Jak zwykle opisuje życie prywatne swoich bohaterów, ich miłości, sukcesy i rozczarowania. A wszystko na tle niezwykle barwnej epoki". Ponadto: „Piastowie" również Sławomira Kopra – książka nietypowa dla wielbicieli autora (nakład 8 tys. egz.), a także wznowienie tytułu tegoż autora – „Józef Piłsudski", czyli życie prywatne Marszałka.

Poprzednia
1 2 3

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość