Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Był sobie sierpień

Grzegorz Benda

Pierwszy sierpniowy weekend powita polskich kinomanów premierą z okazji 69. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Był sobie dzieciak,
reż. Leszek Wosiewicz,
Odyssey Films

Film „Był sobie dzieciak" Leszka Wosiewicza (scenarzysty, reżysera i autora zdjęć) jest rozbudowaną kinową wersją filmu „Taniec śmierci. Sceny z Powstania Warszawskiego". Historia rozpoczyna się 12. dnia powstania, podczas ewakuacji Ochoty. Irena i Marek chcą się przedostać do Śródmieścia. On jest niedoszłym maturzystą, pisuje wiersze. Żegna się z matką, by odnaleźć walczącego w powstaniu ojca, który prawdopodobnie przebywa w ratuszu. W tym samym kierunku podąża Irena, piękna, dojrzała kobieta, szukająca syna walczącego w Szarych Szeregach. Irena jest folksdojczką, ale Marek o tym nie wie i kiedy zostaje ona oskarżona o strzelanie do polskich dzieci, ratuje ją od linczu. Wędrują razem. Wkrótce połączy ich wzajemna fascynacja. Oryginalna jest forma opowiadania. Śledzimy je jakby z wnętrza fotoplastykonu, w którym czarno-białe fotografie nagle nabierają kolorów. W rolach głównych bohaterów Magdalena Cielecka i Rafał Fudalej. Grają także Sonia Bohosiewicz, Piotr Głowacki, Mirosław Zbrojewicz, Władysław Kowalski, Stanisława Celińska, Eryk Lubos i Andrzej Mastalerz. Muzycznym motywem przewodnim filmu jest skomponowana w klimacie przedwojennego tanga piosenka Wojciecha Waglewskiego „Pora się rozstać".

Koneser,
reż. Giuseppe,
Tornatore Monolith

Jeśli na plakacie pojawia się Geoffrey Rush („Zakochany Szekspir", „Piraci z Karaibów", „Jak zostać królem" i Oscar za główną rolę w „Blasku"), można mieć prawie pewność, że obejrzenie go nie będzie czasem straconym. A jeśli do tego reżyserem jest Giuseppe Tornatore („Malena"; nagrodzony Oscarem i obsypany mnóstwem innych nagród za „Cinema Paradiso"), jest szansa na zadowolenie koneserów kina, co zresztą... sugeruje tytuł. 60-letni Virgil Oldman, tytułowy „Koneser", jest uznanym handlarzem dzieł sztuki i wielkim samotnikiem. Wiedzie luksusowe, uporządkowane życie wśród włoskich pałaców i piękna płócien największych mistrzów (okraszone muzyką Ennia Morricone). Nic nie zakłóca jego spokoju do czasu, kiedy na horyzoncie pojawi się piękna młoda kobieta, która wplątuje go w tajemniczą intrygę i przewraca jego świat emocjonalny do góry nogami. Po komercyjnym sukcesie we Włoszech „Koneser" puka do Polski. Otwarte!

Gorący towar,
reż. Paul Feig,
Imperial,
CinePix

„Gorący towar" w reżyserii Paula Feiga (twórcy „Druhen") to zabawna (zależy, co kogo bawi, zgoda) amerykańska komedia kryminalna, przygotowana i zrealizowana w sposób tradycyjny i sprawdzony. Scenariusz trudno zaliczyć do zbyt wyrafinowanych: dwie nieznoszące się już na dzień dobry panie (drobny incydent na parkingu policyjnym) – nowojorska agentka FBI Sarah Ashburn (Sandra Bullock) i bostońska policjantka Shannon Mullins (Melissa McCarthy) – zostają skazane przez swych szefów na współpracę. Mają dopaść bossa narkotykowego... Szybko się ze sobą dogadują, bo przecież dwie kobiety zawsze się ze sobą dogadają, prawda?

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE