Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Dramy w mono

Grzegorz Benda

Po trzech sezonach w Nowym Jorku rozszerza swą działalność poza Amerykę i w dniach 12–15 września zagości na scenie warszawskiego Teatru Syrena.

To inauguracja programu United Solo Europe, który ma przybliżyć europejskiej publiczności twórczość najlepszych światowych aktorów w dziedzinie monodramów. W repertuarze znajdą się m.in. sztuki wystawiane w przeszłości na festiwalu w Nowym Jorku. Jednym z ważnych elementów projektu będą warsztaty teatralne pod okiem mistrzów.

United Solo powstało w 2010 r. Pomysłodawcą, założycielem i dyrektorem artystycznym jest Omar Sangare – reżyser, aktor, poeta i pedagog, wykładowca Wydziału Sztuk Teatralnych w Williams College. Nowojorski festiwal oferuje co roku w Theatre Row przy 42. Ulicy na Manhattanie rekordową liczbę premier. Przedstawia spektakle uznanych już artystów, odkrywa wschodzące gwiazdy, nagradza wybitne przedstawienia, charytatywnie wspiera środowisko teatralne i otwiera nowe perspektywy dla prezentacji tej solowej formy teatru. W tym roku czwarty już nowojorski festiwal trwać będzie przez prawie cały październik i listopad.

A co zobaczymy u nas? Dodam, że większość przedstawień prezentowana będzie oczywiście w języku angielskim. Warszawski festiwal otworzy 12 września spektakl „The Echoes Off The Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me" w wykonaniu szkolonego w Instytucie Grotowskiego amerykańskiego aktora Anthony'ego Nikolcheva, zdobywcy nagród dla najlepszego aktora United Solo w 2011 i w 2012 r. Jego bohater handluje niepotrzebnymi nikomu rzeczami, w czasie kiedy... nikogo na nie stać. Interesy idą więc różnie, aż nadchodzi to, co nieuniknione – kryzys. Spektakl wyreżyserowali Jurij Kordonskij i Matej Matejka, a tekst inspirowany jest twórczością Bukowskiego, Dostojewskiego, Witkiewicza i Millera.

13 września obejrzymy dwa przedstawienia: „Patty Diphusa" w wykonaniu Ewy Kasprzyk (w języku polskim) oraz spektakl w czterech językach (po polsku, angielsku, niemiecku i rosyjsku) – „Historię mojego gołębnika" w interpretacji Herberta Kaluzy. W pierwszym z nich aktorka wciela się w postać drapieżnej i prowokacyjnej, choć czasem sentymentalnej gwiazdy porno. Autorem tekstu jest Pedro Almodóvar, a reżyserowała Marta Ogrodzińska. Drugi z piątkowych spektakli, na motywach opowiadania Izaaka Babla, przeniesie nas do XX-wiecznej Odessy. Sędziwy Żyd przywoła historię z dzieciństwa, wspominając pogrom na miejskim rynku, do którego doszło w dniu, gdy ojciec podarował mu gołębnik. Reżyseria – Christoph Munk.

W sobotę zaprezentują się: amerykański komik Mark Gindick („Wing-Man" to historia o poszukiwaniu drugiej połówki, w reżyserii Westa Hylera) oraz Bill Bowers, który w spektaklu „It Goes Without Saying", łącząc talenty mima i narratora, opowie prawdziwą historię swego życia: od dorastania w prowincjonalnej Montanie po występy na Broadwayu i pracę z legendarnym Marcelem Marceau.

Zwieńczeniem i wielką atrakcją festiwalu będzie niedzielny występ artystki o brazylijskich korzeniach Reginy Advento z Teatru Tańca Piny Bausch, w spektaklu zatytułowanym „Dreamlines".

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe