Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Auto dla firmy

Robert Przybylski

Chociaż rząd werbalnie wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa, faktycznie utrudnia im nabywanie samochodów, ponieważ uniemożliwia odliczenie pełnego VAT od ceny auta oraz paliwa

Te spostrzeżenia potwierdzają statystyki rejestracji aut w Polsce, które w pierwszych siedmiu miesiącach przekroczyły 22 tys. sztuk. Wśród nich dwie trzecie stanowią modele o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. Najpopularniejsze wśród takich samochodów dostawczych są fiat ducato (prawie 3 tys. zarejestrowanych aut), renault master (1,8 tys.), peugeot boxer (1,7 tys.) i mercedes sprinter (1,2 tys.). Dopiero na dalszych miejscach są tak popularne w innych europejskich krajach małe modele, jak peugeot partner (1,1 tys. zarejestrowanych aut), fiat fiorino (0,8 tys.) oraz toyota yaris (0,7 tys.).

Rynek aut dostawczych cierpi nie tylko z powodu fiskalizmu, ale i niepotrzebnie – według przemysłu – wyśrubowanych norm homologacyjnych. Robert Skup zauważa, że wprowadzone po 23 czerwca nowe zasady homologacji pojazdów użytkowych także zmniejszyły rynek aut dostawczych, bo trudniej uzyskać homologację na zabudowę specjalistyczną. Jest droga (kosztuje ponad 20 tys. zł) i zainwestują w nią tylko nieliczne firmy importujące auta lub produkujące zabudowy.

Zauważalny jest także inny trend: odwrót od diesla. – W 90 proc. klienci wybierają fiorino z 73-konnym silnikiem benzynowym, a doblo z 95-konnym. Podczas krótkich wyjazdów na miasto takie silniki rozgrzewają się szybciej od diesli i są trwalsze – tłumaczy Pruta. Coraz popularniejszy staje się też LPG. – Nabywcy wyliczają, że instalacja gazowa zwraca się najpóźniej po półtora roku – mówi przedstawiciel salonu Fiata.

W wypadku większych modeli nadal popularny jest diesel, co widać w statystykach firmy Samar. Po siedmiu miesiącach 84,5 proc. zarejestrowanych samochodów było wyposażonych w silniki wysokoprężne, pozostałe miały silniki benzynowe lub na gaz propan-butan.

Leasing przede wszystkim

80,6 proc. aut dostawczych kupiły firmy, reszta osoby fizyczne, toteż leasing jest podstawowym narzędziem finansowania. Z tegorocznych statystyk Fiata wynika, że 60 proc. aut koncern sprzedał w leasingu, 38 proc. w kredycie i 2 proc. za gotówkę. – Leasing jest bardzo popularny, firmy leasingowe są elastyczne i łatwo znaleźć ciekawą ofertę – uważa Wilkoszewski. Zgadza się z nim Krzysztof Kot z EFL: – Przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują leasing, chyba że zamierzają użytkować samochód ponad pięć lat – wówczas korzystają z kredytu.

Coraz częściej drobni przedsiębiorcy sięgają także po stosunkowy nowy produkt finansowy: pożyczkę samochodową – mówi Arkadiusz Trzeciakiewicz, dyrektor marketingu i PR Raiffeisen-Leasing Polska. – W ofercie Raiffeisen Leasing oferowana jest ona pod nazwą Autorata. W porównaniu z leasingiem dostępność jest porównywalna, natomiast realizacja transakcji jest zdecydowanie szybsza (liczona w godzinach). Autorata daje też inne korzyści, jak chociażby jednorazową amortyzację środka trwałego – wylicza Trzeciakiewicz. Jak zauważa, w tym segmencie aut przeważają samochody nowe, używane stanowią niewielki odsetek finansowania.

Wtórny rynek samochodów tego typu jest bardzo duży, a do sprzedaży wchodzą samochody z kratką. – Nie ma problemu ze spadkami wartości tych aut i łatwo je sprzedać po okresie leasingu – zapewnia pracownik EFL.

Najpopularniejsze w Polsce samochody dostawcze klasy lekkiej

Liczba aut zarejestrowanych od stycznia do lipca 2013 r.

1. Peugeot Partner     1124

2. Citroen Berlingo     913

3. Fiat Fiorino    794

4. Toyota Yaris     731

5. Dacia Dokker Van     657

6. Fiat Doblo     583

7. Fiat Panda Van     519

8. Volkswagen Caddy     474

9. Skoda Fabia     453

10. Volkswagen Amarok     316

11. Toyota Hilux    283

12. Mercedes Citan    252

13. Hyundai i20    225

14. Renault Kangoo Express    223

15. Mitsubishi L200    219

16. Nissan Navara    213

17. Skoda Roomster    205

18. Ford Ranger    200

19. Opel Combo Van    177

20. Fiat Scudo    160

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?

Adam Maciejewski

Polski kapitał na Kaukazie

Od 2014 r. w Armenii działa fabryka polskiej spółki Lubawa. Nawiązanie współpracy z rządem Armenii było możliwe dzięki promocji naszego przemysłu za granicą, wspieranej przez dotacje z UE