Apetyt na Ukrainę
Ukraiński rynek to 46 mln konsumentów. Polscy producenci żywności wkrótce mogą na tym skorzystać
Sektor spożywczy staje się coraz ważniejszym elementem polskiej gospodarki. Nasze firmy wyeksportowały w zeszłym roku żywność o wartości 17,5 mld euro. To przeszło trzy razy więcej, niż osiągaliśmy ze sprzedaży artykułów spożywczych jeszcze 10 lat temu. Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w 2011 r. w branży spożywczej działało 29 tysięcy firm, dając pracę prawie 400 tys. Polaków.
W czołówce odbiorców polskiej żywności są Niemcy, gdzie w 2012 r. sprzedaliśmy towary o wartości 3,8 mld euro, Wielka Brytania, która kupiła produkty spożywcze warte 1,3 mld euro, oraz Czechy i Rosja – po 1,1 mld euro. Z roku na rok wzrasta eksport do krajów Azji. W pierwszej dziesiątce odbiorców próżno za to szukać sąsiadującej z nami przez miedzę Ukrainy. Tymczasem to właśnie konsumenci znad Dniepru mogą okazać się kolejną wielką szansą dla naszej branży spożywczej. A to z powodu sytuacji ekonomicznej, w jakiej znajduje się większość ukraińskich konsumentów i planowanego otwarcia tamtejszego rynku na towary z Unii Europejskiej.