Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Ceny zywnosci na Ukrainie szokuja nawet gosci z Europy Zachodniej

Apetyt na Ukrainę

Michał Kozak

Ukraiński rynek to 46 mln konsumentów. Polscy producenci żywności wkrótce mogą na tym skorzystać

Sektor spożywczy staje się coraz ważniejszym elementem polskiej gospodarki. Nasze firmy wyeksportowały w zeszłym roku żywność o wartości 17,5 mld euro. To przeszło trzy razy więcej, niż osiągaliśmy ze sprzedaży artykułów spożywczych jeszcze 10 lat temu. Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w 2011 r. w branży spożywczej działało 29 tysięcy firm, dając pracę prawie 400 tys. Polaków.

W czołówce odbiorców polskiej żywności są Niemcy, gdzie w 2012 r. sprzedaliśmy towary o wartości 3,8 mld euro, Wielka Brytania, która kupiła produkty spożywcze warte 1,3 mld euro, oraz Czechy i Rosja – po 1,1 mld euro. Z roku na rok wzrasta eksport do krajów Azji. W pierwszej dziesiątce odbiorców próżno za to szukać sąsiadującej z nami przez miedzę Ukrainy. Tymczasem to właśnie konsumenci znad Dniepru mogą okazać się kolejną wielką szansą dla naszej branży spożywczej. A to z powodu sytuacji ekonomicznej, w jakiej znajduje się większość ukraińskich konsumentów i planowanego otwarcia tamtejszego rynku na towary z Unii Europejskiej.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej