Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Nie tylko call center

Edyta Hołdyńska

Centra usług wspólnych: Powszechne przekonanie, że tzw. centra usług wspólnych to tylko call center, powinno odejść do lamusa.

Według raportu ABSL centra oprócz obsługi klienta zajmują się także księgowością, usługami finansowymi, kadrami, a także technologią informacyjną. Zatrudniają także ponad 40 proc. świeżo upieczonych absolwentów szkół wyższych, podczas gdy bezrobocie w tej grupie wynosi obecnie aż 34 proc. Od ponad ośmiu lat firmy zagraniczne inwestują w Polsce w potencjał ludzki, w jakość świadczonych usług, a także poziom wiedzy i doświadczenie pracowników. W różnych obszarach sektora usług wspólnych pracuje dziś w Polsce już ponad 110 tys. osób. Od pięciu lat branża notuje średni wzrost na poziomie 20 proc. Z badań Hay Group Polska wynika, że w branży zatrudnieni są głównie ludzie młodzi. – Aż 40 proc. pracowników to osoby pomiędzy 26. a 29. rokiem życia – mówi Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services Hay Group Polska. Średnia wieku zatrudnionych to 30 lat, podczas gdy na rynku ogólnopolskim jest to osiem lat więcej. Większość zatrudnionych w centrach usług wspólnych to ludzie z wyższym wykształceniem.

Tymczasem obserwujemy rosnące bezrobocie na rynku ogólnopolskim wśród absolwentów, także tych z wyższym wykształceniem. Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego określają poziom bezrobocia w grupie osób z wyższym wykształceniem do 27. roku życia na poziomie 34,1 proc. Centra świadczące usługi wspólne zatrudniły natomiast w ubiegłym roku ponad 20 tys. osób. Ponad połowę zatrudnionych w latach 2012–2013 stanowią osoby poniżej 29. roku życia. Co więcej, 97 proc. zatrudnionych podjęło pracę na podstawie umowy na pełen etat.

Przewagę, zdaniem Hay Group Polska, zapewnia stale powiększający się zakres i poziom usług świadczonych w polskich centrach usług. Na początku centra świadczyły najprostsze usługi (np. podstawowe usługi księgowe), ale obecnie z roku na rok zwiększa się ich zakres i poziom. Pojawiły się nowe obszary, w których centra świadczą usługi – to technologie informacyjne, dział kadr, obsługa klienta, usługi finansowe. Potoczne przekonanie, że centra usług wspólnych to głównie call center zatrudniające ludzi na umowach śmieciowych, jest nieprawdziwe.

– Nasze badanie obejmowało próbę ponad 25 proc. zatrudnionych w tej branży – komentuje Izabela Kaźmierczak, konsultant Hay Group Polska. – Średnie wynagrodzenie w sektorze wynosi 5189 zł brutto, podczas gdy średnie wynagrodzenie w gospodarce według GUS oscyluje w granicach 3600 zł. W grupie wiekowej 25–26 lat wśród nowo zatrudnionych w centrach usług wspólnych i outsourcingu w ostatnim roku, na wejściowych stanowiskach specjalistycznych, które nie wymagają dużego doświadczenia, średnie wynagrodzenie zasadnicze wyniosło 3300 zł brutto.

Wstępniak

Materiał Partnera

Polacy coraz częściej kupują online. Co ich przekonuje do tej formy zakupów?

Kupujemy na potęgę. Rynek dóbr konsumenckich rozwija się dynamicznie, a my – konsumenci – podążamy za najnowszymi trendami. Kupujemy nie tylko więcej, ale i korzystając ze znacznie...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Wojciech Romański

W smoczym kręgu

Piotr BOŻEJEWICZ

Może i koniec, ale nie świata

• TAKO RZECZE [P] •Skoro Obama nawet w części nie okazał się takim cudotwórcą, jak przepowiadali eksperci, to czemu Trump miałby być taki groźny, jak go malują ci sami ludzie?