
Patriotyzm made in Polska
Promowanie patriotyzmu nowoczesnymi środkami komunikacji to już nie tylko idea, ale coraz prężniej rozwijający się biznes
Schowaj babci dowód" – popularne onegdaj hasło lemingów odchodzi w przeszłość. Teraz na topie jest „szanuj swoich przodków". Trend ten narodził się w wyniku obchodów rocznicy powstania warszawskiego i wzmocniony został traumą tragedii smoleńskiej. Obecnie, inaczej niż jeszcze na początku dekady, wyrażanie swoich uczuć patriotycznych poprzez słuchanie muzyki, czytanie powieści czy też noszenie odpowiednich ubrań nie jest potwierdzeniem zaściankowości i przypisaniem do grona „moherów". W ostatnich dwóch latach „rynek dla patriotów" – jeżeli można go tak nazwać – bardzo się rozwinął. Powstają nowe firmy, tworzone są komercyjne projekty. To już nie jest „robota garażowa", ale twórczość w pełni profesjonalna. Na promocję idei idą już duże pieniądze.
Na początku była melodia
Początek października, sobota, warszawska Wola. W jednym z klubów kilkaset stłoczonych osób, głównie w młodym wieku. Licealiści i studenci czekają na koncert. Nie będzie to jednak „plastik" promowany przez stacje muzyczne czy telewizje śniadaniowe – tłum przyszedł wysłuchać koncertu „Panien Wyklętych".