Najnowsza interwencja Uważam Rze

Tu i teraz

Kino do kwadratu

Grzegorz Benda

Rok 1962. Klasztor. Czerń, biel i kadr o formacie zbliżonym do kwadratu. „Ida" Pawła Pawlikowskiego. Film, na który czekaliśmy długo i doczekaliśmy się.

Dotykający tak trudnych dla nas tematów, a potrafiący uciszyć i tych z lewej, i tych z prawej. Nie, nie mówię, że pogodzić. Uciszyć. I pomyśleć. Mamy film, który możemy pokazać wszędzie i każdemu, co potwierdzają (choć to zawsze kwestia subiektywna) kolejne nagrody ważne dla jego twórców. Anna, młoda dziewczyna, sierota wychowana w klasztorze, tuż przed złożeniem ślubów zakonnych dowiaduje się, że ma ciotkę, że naprawdę ma na imię Ida, że jej rodzice byli Żydami i zostali w czasie wojny zamordowani. Ciotka, jej jedyna żyjąca krewna, okazuje się panią prokurator, która kilka lat wcześniej, w czasach stalinowskich, rozprawiała się bezwzględnie z „wrogami ludu" i nazywana była  Krwawą Wandą. Ida i Wanda wyruszają w podróż, która ma im pomóc w poznaniu tragicznej historii ich rodziny i, stawiając w sytuacjach niełatwych wyborów, odkryć to, kim są. Misterna aż do przesady praca reżysera, znakomite aktorstwo (debiutantka Agata Trzebuchowska i potwierdzająca po raz kolejny swoją klasę Agata Kulesza), świetne zdjęcia (Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski) i muzyka (Kristian Eidnes Andersen). Obowiązkowo!

W zupełnie inny świat i inne czasy zabiera nas Roman Polański. Główne role w gorzkiej komedii „Wenus w futrze" grają: żona Polańskiego Emmanuelle Seigner i Mathieu Amalric. Scenariusz oparty jest na sztuce Davida Ivesa pod tym samym tytułem. „Uwiódł mnie humor tekstu, który jest znakomitym materiałem dla pary aktorów i satyrą na seksizm" stwierdził reżyser. Głównym bohaterem historii jest Thomas, reżyser poszukujący odtwórczyni głównej roli do swojej nowej sztuki. Casting nie przynosi rezultatu, bo żadna z kandydatek nie nadaje się do roli kobiety, która zawiera umowę z mężczyzną, by uczynić z niego niewolnika. Zrezygnowany reżyser zbiera się do wyjścia, gdy do teatru wpada Wanda: bezczelna, zdesperowana i zupełnie nieprzygotowana. Thomas, acz niechętnie, zgadza się dać jej szansę. W „Wenus w futrze" pojawiają się cytaty z „Dziecka Rosemary", „Dziewiątych wrót" i „Lokatora". Polański, uważający „równość płci" za idiotyzm, pokazuje okrutny świat, oparty na nierówności i dominacji jednej strony. Roman Polański znów w dobrej formie, a autorem zdjęć jest Paweł Edelman.

Na deser deser. „Don Jon" (właściwie prawie Don Juan) to przebojowa komedia. On przystojniak i seksoholik (Joseph Gordon-Levitt jest także reżyserem tego filmu) poznaje ją (Barbarę), seksowną blondynkę i niepoprawną romantyczkę (w tej roli Scarlett Johansson). Oboje kochają kino i filmy ze szczęśliwym zakończeniem. Tyle że ona jest wielbicielką melodramatów, a on filmów... porno. Ona zaciąga go do kina na swój ulubiony film, on musi ukrywać swoją filmową pasję. Jak długo? Nie jestem przekonany, czy ten filmowy deser posmakuje u nas wszystkim, choć koszty jego wyprodukowania zwróciły się w Ameryce już po pierwszym weekendzie.

Ida

reż. Paweł Pawlikowski

Solopan

Wenus w futrze

reż. Roman Polański

Monolith

Don Jon

reż. Joseph Gordon-Levitt

Best Film

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej