Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Pieniądz w kanapce

Jacek Bogucki

Jaki pomysł na biznes może się okazać trafiony, gdy wszyscy zaciskają pasa? Jedną z propozycji na pewno jest bar kanapkowy – pod własną marką lub w systemie franczyzy

Biznes kanapkowy stał się ostatnio bardzo modny, zwłaszcza w dużych miastach. Ekskluzywne restauracje przy głównych ulicach sąsiadują z klimatycznymi barami serwującymi znakomite, wymyślne burgery. W takich miejscach można nie tylko tanio zjeść, ale także spędzić czas w niezobowiązującym, ale przyjaznym wnętrzu. Co więcej, punkty gastronomiczne tego typu ogromnie podniosły jakość swojej oferty – nie tylko można wybierać z bogatego menu, ale także być pewnym wysokich standardów przygotowania proponowanych dań.

23 miliardy do wzięcia

Na konsumpcję poza domem wydajemy przeciętnie 30 zł miesięcznie. Przyjęcie takiego założenia przy ustalaniu cennika potraw może jednak być mylące, gdyż trzeba wziąć pod uwagę, że 30 proc. Polaków w ogóle nie korzysta z jakichkolwiek restauracji. Nieco ponad jedna trzecia z nas (33,5 proc.) wydaje jednorazowo ponad 45 zł – wynika z raportu „Polska na talerzu 2013" przygotowanego na zlecenie firmy Makro Cash & Carry. Kryzys mocno uderzył w gastronomię. To niestety naturalne, gdyż z tego typu usług klient łatwo rezygnuje, mając wiele możliwości zastąpienia ich czymś tańszym.

Pierwsze dwa lata od tąpnięcia gospodarki poskutkowały spadkiem wartości rynku o 5 proc. Przełamanie tendencji nastąpiło jednak już w 2011 r. Obecnie rynek rośnie przeciętnie o 1–2 proc. W 2012 r. osiągnął wartość 23 mld zł, z czego 18,5 mld zł przypada na bary i restauracje (pozostała część to restauracje hotelowe i catering). Jest więc o co walczyć. „W długiej perspektywie polski rynek gastronomiczny ma przed sobą bardzo dobre perspektywy rozwoju w związku z postępem gospodarczym oraz różnicą pomiędzy wydatkami gospodarstw domowych na restauracje i hotele w Polsce (2,4 proc.) i w krajach rozwiniętych, np. w Niemczech (5,2 proc.)" – czytamy w raporcie o stanie polskiej branży gastronomicznej „Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013–2015" przygotowanym przez firmę badawczo-konsultingową PMR.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość