Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Klub szalonych naukowców

Aleksander Piński

Najbardziej innowacyjną firmą w USA nie jest ani Google, ani Apple, ani żadne inne prywatne przedsiębiorstwo, tylko rządowa DARPA, czyli Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności

Pojazdy samokierujące

Agencja nie boi się także interweniować, kiedy amerykańskie firmy z branży high-tech przegrywają z zagraniczną konkurencją. Jak pisze prof. Robert Wade w pracy „The Mystery of US Industrial Policy" (pol.: Zagadka amerykańskiej polityki przemysłowej) w latach 80. XX w. drastycznie zmniejszyła się liczba amerykańskich firm, które potrafiłyby robić najnowszej generacji półprzewodniki, a światowym liderem w tej dziedzinie stali się Japończycy. W tej sytuacji przedstawiciele DARPA przekonali 14 amerykańskich producentów półprzewodników, by stworzyli konsorcjum, w którym wspólnie finansowaliby badania i rozwój, by dzięki temu nabyć wiedzę konieczną do produkcji półprzewodników najnowszej generacji. Konsorcjum powstało w 1987 r. pod nazwą SEMATECH (i działa do dzisiaj), a badania i rozwój w ciągu pierwszych pięciu lat jego działalności sfinansował Departament Obrony.

Pomimo ponad pół wieku od powstania przedstawiciele DARPA zaskakują nowymi pomysłami na maksymalnie efektywne wydawanie pieniędzy podatników. W ostatnich latach jednym z priorytetów agencji było stworzenie pojazdu, który sam kierowałby się na wyznaczone miejsce. Chodziło o to, by żołnierze nie musieli ryzykować życia, kierując pojazdami w trakcie działań wojennych (do 2015 r. jedna trzecia pojazdów używanych przez armię USA ma „się sama kierować"). W 2004 r. DARPA ogłosiła konkurs na stworzenie takiego systemu kierowania autem (tzw. DARPA Grand Challenge) z główną nagrodą w wysokości miliona dolarów. Kiedy pojazdowi żadnej drużyny nie udało się spełnić wymagań agencji, w 2005 r. ogłoszono kolejną edycję rywalizacji, a główną nagrodę podniesiono do 2 mln dol. Tym razem została ona przyznana, ale w 2007 r. ogłoszono kolejną edycję konkursu, podnosząc wymagania. Samokierujące auto miało stosować się do wszystkich zasad obowiązujących w normalnym ruchu drogowym. Skutkiem działań DARPA było to, że w trzecim konkursie brały udział drużyny złożone z pracowników i studentów renomowanych uniwersytetów i reprezentantów koncernów motoryzacyjnych (wygrała drużyna Tarta Racing reprezentująca Carnegie Mellon University z Pittsburgha w Pennsylvanii i General Motors). W ciągu zaledwie kilku lat przedstawiciele agencji doprowadzili do większego postępu w dziedzinie samokierujących pojazdów niż się dokonał przez poprzednie ćwierć wieku (pierwsze takie auta próbowano stworzyć w 1977 r. w Japonii), wydając na to zaledwie kilkanaście milionów dolarów z pieniędzy podatników.

Co ciekawe, konkursy okazały się takim sukcesem, że na stałe weszły do metod działań agencji. Na przykład w 2011 r. ogłoszono DARPA Schredder Challenge, dając uczestnikom do odczytania ręcznie pisaną notatkę przepuszczoną przez niszczarkę dokumentów, a w 2009 r. (w tzw. DARPA Network Challenge) polecono konkursowiczom wskazać lokalizację 10 czerwonych balonów rozmieszczonych na całym terytorium USA (zwycięska drużyna z Massachusetts Institute of Technology potrzebowała na to niespełna dziewięciu godzin).

Dlaczego o DARPA tak mało wiadomo? Agencja w praktyce prowadzi tzw. politykę przemysłową nastawioną na rozbudowę amerykańskiego sektora high-tech. Problem polega na tym, że oficjalnie rząd USA żadnej polityki przemysłowej nie prowadzi, a jego przedstawiciele w Banku Światowym zalecają wszystkim rozwijającym się krajom, by także takowej nie prowadziły, ponieważ – jak argumentują – jest to niepotrzebna ingerencja państwa w gospodarkę, która powoduje więcej szkody niż pożytku. Przedstawiciele agencji wolą nie dbać o przypisywanie sobie zasług za osiągnięcia, obawiając się, że zbytnie nagłośnienie ich roli zmusi rząd USA do ich zamknięcia. Jednak w efekcie o istnieniu DARPA wie zaledwie 2 proc. Amerykanów.

Na razie ta strategia działa. Do tego stopnia, że politycy – zadowoleni z efektów działalności agencji – w 2009 r. powołali do życia odpowiednik DARPA w Departmencie Energii – tzw. ARPA-E (Advanced Research Projects Agency-Energy, czyli Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Energii). Ma ona za zadanie dokonać takiego przełomu w zakresie nowych źródeł energii, jakiego w sektorze komputerów dokonała DARPA. Osiągnięcia agencji doceniają także prywatne firmy, np. w marcu 2012 r. ówczesna szefowa DARPA Regina E. Dugan została „podkupiona" przez Google i objęła tam wysokie kierownicze stanowisko.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe