Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

Parkowanie w chmurze

Krzysztof Jóźwiak

Samochody powoli zmieniają się w inteligentne komputery, ze stałym dostępem do internetu i możliwością sterowania za pomocą urządzeń mobilnych

Smartfony, tablety, laptopy i wiele innych urządzeń codziennego użytku jest coraz częściej na stałe podłączonych do sieci. Co więcej, potrafią się ze sobą komunikować i wchodzić w różnego rodzaju interakcje. Nie widać więc powodów, aby ta technologiczna i komunikacyjna rewolucja miała ominąć produkt tak powszechny jak samochód. Rosnąca z roku na rok ilość elementów sterowanych elektronicznie w naszych pojazdach powoduje, że komputery pokładowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich moc obliczeniowa rośnie. Producenci aut systematycznie podłączają je więc do internetu i wprowadzają kolejne usługi typu cloud computing (chmura obliczeniowa to w uproszczeniu technologia polegająca na korzystaniu z aplikacji przez internet, pozwala ona także w łatwy sposób integrować różnego rodzaju usługi).

Pierwsze zwiastuny internetowej rewolucji w motoryzacji pojawiły się już kilka lat temu. W 2011 r. na targach we Frankfurcie Ford zaprezentował na przykład sportowy model evos, którego komputer pokładowy można było podłączyć za pomocą sieci do laptopa lub smartfona i bez problemu synchronizować z nim nasz terminarz, odtwarzacz muzyczny czy bez wychodzenia z domu włączyć klimatyzację lub ogrzewanie. Tego typu projektów pojawiało się coraz więcej, ale dotychczas wszystkie były jedynie prototypami. Kilka tygodni temu Volvo zaprezentowało jednak pierwsze auto z dostępem do internetu i usług w chmurze, które trafi do seryjnej produkcji, czyli volvo V60 Plug-in-Hybrid.

Hybryda w sieci

Model ten zintegrowany jest z platformą Sensuns Connect, rozwijaną przez Volvo wspólnie z Ericssonem. Umożliwia ona zdalne zarządzenie samochodem poprzez różnorodne serwisy i aplikacje dostępne w chmurze, z dowolnego miejsca i o każdej porze. Rozwiązanie jest bardzo proste, a jednocześnie zapewnia wiele udogodnień. Instalując na naszym smartfonie lub innym urządzeniu przenośnym specjalną aplikację, uzyskujemy możliwość komunikowania się z naszym autem nawet z dużej odległości. Możemy monitorować w ten sposób jego stan techniczny i niektóre parametry, a także wydawać mu proste komendy. Wyobraźmy sobie, że za oknem panuje silny mróz, a my chcielibyśmy po wyjściu z domu wsiąść od razu do nagrzanego auta. Nic prostszego. Na naszym smartfonie uruchamiamy specjalny program i jednym stuknięciem w ekran włączamy z odpowiednim wyprzedzeniem ogrzewanie wnętrza pojazdu. A co jeśli zapomnimy zamknąć auto (lub tylko tak nam się wydaje)? Nie musimy od razu wracać do pojazdu, wystarczy na ekranie naszego smartfona sprawdzić ustawienia zamka centralnego i ewentualnie go zablokować. W ten sam sposób uruchomimy klimatyzację, sprawdzimy poziom oleju lub paliwa, fazę ładowania akumulatora lub poziom zużycia klocków hamulcowych.

Jak na dzisiejsze standardy przystało, volvo V60 Plug-in-Hybrid jest autem w wersji smart. Wszystkie dane dotyczące stanu pojazdu mogą być automatycznie przesyłane do autoryzowanego serwisu zgodnie z koncepcją Machine-to-Machine. Dzięki temu mechanicy będą dysponować wiedzą o bieżącym stanie auta, co umożliwi skrócenie czasu przeglądu technicznego lub ewentualnych napraw. Z kolei system Park&Pay zintegrowany z nową nawigacją Here by Nokia pomoże nam w znalezieniu i opłaceniu parkingu. Usługi w chmurze dostępne w volvo V60 Plug-in-Hybrid zwiększają także nasze bezpieczeństwo. Dzięki wspomnianej aplikacji mobilnej z łatwością zlokalizujemy nasz pojazd, a gdy zostanie skradziony, możemy za pomocą smartfona uniemożliwić uruchomienie silnika. W razie wypadku lub zagrożenia usługi tego typu i stały dostęp do sieci pozwolą na błyskawiczne wezwanie służb ratowniczych. Jeśli dojdzie do poważnej kolizji i uruchomią się poduszki powietrze, system e-call zadziała automatycznie, a w razie drobnej stłuczki kierowca może powiadomić odpowiednie służby, naciskając przycisk w podsufitce. Volvo V60 Plug-in-Hybrid wykorzystuje również koncepcję Unified Communication. Wiadomości SMS, które dostaje kierowca, mogą być odczytywane przez system głosowy, co istotnie zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. System nazwany Volvo On Call zacznie działać w Polsce pod koniec bieżącego roku.

Poprzednia
1 2 3

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Hubert Kozieł

Czy Podesta zadławi się pizzą?

• SPISKOWA TEORIA WSZYSTKIEGO • Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych były wielkim zwycięstwem zwolenników spiskowej teorii dziejów. Potwierdziły bowiem wiele ich tez