Najnowsza interwencja Uważam Rze

Cywilizacja

BUTIK: Praktyczność ze szczyptą stylu

Krzysztof Galimski

Marzenia z dzieciństwa potrafią się spełniać, choć czasem zupełnie inaczej, niż sobie wyobrażaliśmy. Dawno, dawno temu, gdy prawo jazdy można było mieć w wieku 17 lat, a na polskich drogach królowały polonezy i fiaty cinquecento, moim pierwszym motoryzacyjnym marzeniem była używana brązowa škoda 136 rapid. 62-konny silnik i sportowe nadwozie „porsche socjalizmu” przekonały mnie do upartego zbierania wymaganej na zakup kwoty (jeżeli dobrze pamiętam, było to  ok. 5 tys. zł). Oczywiście nic z tego nie wyszło, a upragniony samochód trafił w inne ręce. Po latach miałem okazję zapoznać się bliżej z jego następcą w wersji spaceback (to coś pomiędzy hatchbackiem a kombi).

Projektanci rapida wzorowali się wyraźnie na innym produkcie koncernu Volkswagen – audi A3 sportsback. Trzeba przyznać, że auto wygląda dynamicznie, przy czym nie jest „udziwnione” stylistycznie. To gwarancja, że linia samochodu nie zestarzeje się zbyt szybko. Wrażenie dodatkowo poprawia opcjonalny (dopłata 2,8 tys. zł) dach panoramiczny. Tradycyjnie kokpit jest do bólu funkcjonalny i uporządkowany, jeżeli chodzi o spasowanie materiałów, też nie ma do czego się przyczepić. Niestety, nie dało się uniknąć twardych plastików. Mimo to dwukolorowe wnętrze prezentuje się całkiem zachęcająco. Plus natomiast należy się za jakość materiałów użytych do produkcji kierownicy i wskaźników.

Wnętrze jest bardzo pojemne. Cztery dorosłe osoby mają wystarczająco dużo miejsca, by wygodnie podróżować. Bagażnik mieści 415 litrów, ale po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność zwiększa się do 1380 l. Czy to wystarczająco dużo, by reklamować samochód jako „władcę przestrzeni”? Trzeba uczciwie przyznać, że jest to wynik nieco lepszy niż u konkurentów, ale osoby, którym zależy na przewożeniu naprawdę dużych ładunków, wybiorą raczej dłuższą o 18 cm wersję liftback z bagażnikiem o ponad 100 l większym.

O bezpieczeństwo podróżnych dba sześć poduszek powietrznych, seryjny system ESP i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Mocowanie silnika i konstrukcji pedałów zaprojektowano w taki sposób, aby podczas wypadku nie miażdżyły nóg kierowcy. Wynik w testach zderzeniowych EuroNCAP? Maksymalny – pięć gwiazdek. Trzeba podkreślić, że wszystkie elementy wyposażenia, związane z bezpieczeństwem podróżujących, są dostępne w standardzie. W najuboższej wersji active otrzymujemy centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, regulowany na wysokość fotel kierowcy, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, asymetrycznie dzieloną tylną kanapę oraz… przyciemnione szyby. To ostatnie jest ukłonem wobec docelowej grupy nabywców spacebacka – ludzi młodych i aktywnych. Z opcji warto zwrócić uwagę m.in. na – wydawałoby się specjalnie wymyślony na nasze drogi – pakiet na bezdroża. Za dopłatą 600 zł otrzymujemy zwiększenie prześwitu i dodatkową osłonę na silnik.

Škoda ma miły zwyczaj wprowadzania w każdym ze swoich modeli kilku nowych udogodnień dla kierowców i pasażerów. W rapidzie są to – skrobaczka do szyb umieszczona przy wlewie paliwa, mały kosz na śmieci, uchwyty na kubki w dwóch rozmiarach (małe puszki wreszcie nie będą latać po całym pojeździe) i podstawka do telefonu. Niby niewiele, a cieszy. Właściciel ma poczucie, że ktoś pomyślał o jego potrzebach.

Testowana wersja miała znany już z recenzji octavii („Uważam Rze” nr 46/2013) 85-konny silnik 1,2 TSI. Motor sprawnie radził sobie z rozpędzaniem większego brata, więc i w rapidzie sprawdza się całkiem dobrze.  Oczywiście cudów nie oczekujmy  – wyprzedzanie na trasie będzie jednak wymagało redukcji biegu. Warto też pomyśleć o wersji 105-konnej, przy minimalnie wyższym spalaniu daje już pełen komfort jazdy. Najsłabszy 75-konny model jest do polecenia właściwie tylko osobom myślącym o dodaniu fabrycznej instalacji gazowej (w innych wersjach jest niedostępna). Gamę silników uzupełnia najmocniejsza jednostka benzynowa 1,4 o mocy 122 koni i dwa diesle 1,6 l osiągające 90 i 105 koni. Oba przy niezłej dynamice obiecują takie samo spalanie 5,6 l ropy w mieście oraz 4,4 l w trasie. Godne pochwały jest zawieszenie, dzięki któremu kompakt škody prowadzi się bardzo pewnie i dynamiczne. Chętnie wsiadłbym za kierownicę sportowej wersji rapida. Na razie  producent nie zdradza, czy takowa pojawi się na rynku, ale przecież nazwa modelu do czegoś zobowiązuje? ν

Poprzednia
1 2

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej