Najnowsza interwencja Uważam Rze

Świat

Restauracje bez zysku

Aleksander Piński

Prowadzenie restauracji to jeden z najbardziej ryzykownych i najmniej zyskownych biznesów świata. Praktycznie nie da się na nim dobrze zarobić

Największe na świecie sieci jadłodajni swoje lokale oddają tzw. franczyzobiorcom, a same zarabiają na korzyściach skali przy zamówieniach jedzenia i napojów. Właśnie dlatego McDonald’s jest równie zyskowny, co Google. Natomiast trzy na pięć nowych restauracji bankrutuje przed upływem trzech lat.

Marc Compeau w opublikowanym w 2013 r. na stronie amerykańskiego „Forbesa” komentarzu „Restaurants don’t fail, lenders do” (Restauracje nie upadają, tylko pożyczkobiorcy) opisuje swoje perypetie jako nabywcy kawałka ziemi z zaniedbaną restauracją, którą następnie chciał uczynić zyskowną i popularną. Udał się do czterech banków (w tym do jednego, którego był klientem od 20 lat!) z biznesplanem i trzy z nich od razu odpowiedziały, że żadnego kredytu nie będzie, ponieważ we wniosku użył zakazanego słowa „restauracja”, a oni po prostu restauracjom nie pożyczają pieniędzy. Autor podsumował, że odniósł wrażenie, iż napadający na bank byliby milej widziani w tych instytucjach niż ci, którzy przychodzą po pieniądze na prowadzenie miejsca wyszynku.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy