Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

źródło: Forum
Łukasz Dejnarowicz

Papier trzyma się mocno

Agnieszka Niemojewska

Od lat słychać głosy o końcu ery książki drukowanej, którą mają zastąpić elektroniczne gadżety. Spada poziom czytelnictwa i sprzedaż detaliczna tytułów. Skoro jest tak źle, to dlaczego liczba wydawnictw nieustannie rośnie?

Aby zagłębić się w tę tematykę, warto sięgnąć po najnowszy pięciotomowy raport przygotowany przez Instytut Książki (Biblioteka Analiz, WSiP 2014), prezentujący najważniejsze informacje dotyczące polskiego rynku wydawniczego i podsumowujący rok 2013. Na dane za 2014 r. musimy jeszcze poczekać. Ale już pierwsze zdania raportu każą się zastanowić nad podawanymi przez badaczy danymi, a są to liczby wiele mówiące: „Po dwóch latach spadków wartości polskiego rynku książki, rok 2013 zakończył się nieznacznym wzrostem, o 0,4 proc., do 2,68 mld zł. (…) W dalszym ciągu wzrasta liczba wydawanych tytułów, mimo postępującego zmniejszania się średniego nakładu drukowanych pozycji. W 2013 r. wydano 29710 tytułów (wzrost o 10 proc.), w tym 15580 pierwszych edycji (wzrost o 16 proc.). Zjawisko to dotyczy zarówno wydawców komercyjnych, aktywnie kształtujących rodzimy rynek, których oferta jest zauważalna w punktach sprzedaży detalicznej, jak i podmiotów, których oferta nie jest w stanie przebić się na otwarty rynek”. Cóż to oznacza? Duzi gracze mają się świetnie i stosują wszelkie możliwe chwyty marketingowe, które zwiększają ich zyski, ale też drobni wydawcy sobie radzą, m.in. prowadząc własne sklepy internetowe (sprzedaż bezpośrednia). To jak wygląda ten książkowy „róg obfitości”?

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Intermedia

• MYŚLI I SŁOWA • BEATA SZYDŁO

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe