Najnowsza interwencja Uważam Rze

Felietony

Myślę, więc nie głosuję

Aleksander Piński

Udział w wyborach nie daje większych szans na istotne zmiany w kraju

Kiedy jakiś czas temu Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, oświadczył, że nie głosuje w wyborach, posypały się na niego gromy. Tymczasem Gwiazdowski ma stuprocentową rację. Karta wyborcza nie daje większych szans, by coś istotnego zmienić w kraju. Już Arystoteles zauważył, że kraje, w których urzędy publiczne obsadza się w wyniku wyborów, to kraje oligarchiczne. Dlatego w kolebce współczesnej demokracji – demokracji ateńskiej – do obsadzania państwowych stanowisk nie stosowano wyborów.

Słowa Arystotelesa sprawdzają się w dzisiejszej Polsce. Gdyby 25 lat temu włączyć wiadomości w telewizji, a następnie zrobić to dzisiaj, zobaczylibyśmy te same twarze: Jarosława Kaczyńskiego, Leszka Millera, Aleksandra Kwaśniewskiego, Donalda Tuska. Oczywiście, ktoś mógłby powiedzieć, że ci ludzie mają różne poglądy polityczne. Różnice faktycznie są, ale dotyczą kwestii drugorzędnych. Wszyscy pamiętamy, jak przez lata twierdzili, że w „najważniejszych dla kraju sprawach” istnieje „ponadpartyjny konsensus” (by iść do Unii Europejskiej i NATO).

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Artur Osiecki

Brexit mobilizuje regiony

Województwa chcą przyspieszyć realizację nowych programów regionalnych zarówno ze względu na zbliżający się przegląd unijny, jak i potencjalne negatywne konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy