Polacy kochają Bachusa
Od dekady obserwuje się w Polsce gwałtowny wzrost sprzedaży wina. Tempo rozwoju tego rynku eksperci szacują na 7 proc. rocznie. A to oznacza, że już niedługo Polacy znacznie częściej będą sięgać po lampkę wina niż po wódkę czy piwo
Polacy przekonali się do wina dzięki sklepom dyskontowym, na które przypada 44 proc. sprzedaży tego trunku. Przewiduje się, że w 2015r. Polacy wypiją ok. 100 mln litrów wina. Zazwyczaj kupujemy wino w cenie 15–25 zł za butelkę.
Od blisko dekady najpopularniejszą marką wina w Polsce jest kalifornijskie różowe półwytrawne Carlo Rossi, którego cena wynosi ok. 16 zł za 0,75 l. Produkuje je od 1933r. spółka E. & J. Gallo z siedzibą w Modesto, największym mieście kalifornijskiego hrabstwa Stanislaus. W 1993 r. zakłady E. & J. Gallo stały się największym eksporterem win w USA, zdobywając jednocześnie aż 25 proc. amerykańskiego rynku.
Wino przynosi zysk
Popularne wśród Polaków wino Carlo Rossi nie może jednak służyć do celów inwestycyjnych. Najpopularniejszym winem inwestycyjnym na polskim rynku jest obecnie Pontet Canet z 2010 r. Z roku na rok coraz więcej naszych rodaków inwestuje w wina, których wartość znacznie rośnie po długim okresie leżakowania. Średni roczny zysk z takiej inwestycji szacuje się na 38 proc., ale np. Petit Mouton 2008 już po roku zdrożało o 180 proc. Ten wspaniały trunek jest produkowany we francuskiej winnicy Château Mouton Rothschild. 77 proc. jej powierzchni zajmuje uprawa szczepu Cabernet Sauvignon, a tylko 11 proc. równie popularnego szczepu Merlot. Co czyni produkty winnicy Rothschildów tak znanymi i cenionymi? Winnica jest położona obok Medoc, w północno-zachodniej części regionu Bordeaux, skąd pochodzą najlepsze wina świata, czemu sprzyja lokalne prawo nakazujące produkcję win klasy AOC. Czym jest taka klasyfikacja i jak należy ją odczytywać?