Najnowsza interwencja Uważam Rze

Temat numeru

D. Krupa

Jak Niemcy wybierają nam polityków

Jan Piński

Na polskim rynku medialnym rośnie dominacja niemieckich wydawców, którzy paradoksalnie mają u nas dużo więcej do powiedzenia niż we własnym kraju



''Do zdobycia władzy potrzeba »Bilda«, niedzielnego wydania »Bilda« i telewidzów” – stwierdził na początku XXI wieku ówczesny kanclerz Niemiec Gerhard Schröder. Mówiąc „Bild”, Schröder miał tak naprawdę na myśli jego właściciela – koncern wydawniczy Axel Springer. Chociaż „Bild” jest brukowcem (tabloidem), jest najbardziej opiniotwórczą niemiecką gazetą (sprzedaż ok. 2,8 mln egzemplarzy, 10 mln czytelników). Axel Springer posiada także „Die Welt”, jeden z największych dzienników, tygodnik „Bild der Frau” (numer jeden w segmencie niemieckiej prasy kobiecej) oraz kilkanaście gazet codziennych o zasięgu regionalnym. Wydawnictwo ma także udziały w stacjach radiowych, studiach telewizyjnych, firmach internetowych oraz teleinformatycznych. „Z »Bildem« się nie walczy. »Bildowi« udziela się wywiadów” – to zasada, którą specjaliści od marketingu politycznego wpajają kolejnym pokoleniom niemieckich polityków. Truizmem jest stwierdzenie, że o tym, kto wygrywa wybory, decydują media. Tyle że w Polsce są to w dużej części media niemieckie. Gdy w 1998 r. Schröder został kanclerzem, swoim rzecznikiem prasowym mianował zastępcę redaktora naczelnego „Bilda”. Negatywne publikacje w mediach należących do koncernu Axel Springer zaczęły się pojawiać dopiero wtedy, gdy wystraszony jego wzrastającą rolą Schröder chciał zaostrzenia ustawy przeciwdziałającej nadmiernej koncentracji mediów. W 2005 r. do wyborczego zwycięstwa Angeli Merkel w dużej mierze przyczynił się właśnie „Bild”. Mimo że zaprzyjaźniona z kanclerz Niemiec Friede Springer, właścicielka wydawnictwa Axel Springer, teoretycznie nie ingeruje w zawartość artykułów, to jej oczekiwania są znane.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Wojciech Romański

W smoczym kręgu

Edyta Żyła

Doradzą i przeszkolą

Znaczna część unijnych pieniędzy trafia do doradców, którzy pomagają zakładać firmy lub je rozwijać. Przedsiębiorcy mogą więc liczyć na bezpłatne szkolenia, wsparcie doświadczonych mentorów albo pomoc w przygotowaniu strategii marketingowej