Ekspansja polskiego biznesu
Rośnie liczba rodzimych przedsiębiorstw, które tworzą swoje oddziały na rynkach zagranicznych. Wynika to z konieczności poszukiwania nowych rynków zbytu, obniżania kosztów produkcji oraz udziału w kształtowaniu globalnych trendów rozwojowych
W listopadzie 2014 r. brytyjski tygodnik gospodarczy „The Economist” opublikował obszerny artykuł o ekspansji polskiego biznesu na rynkach zagranicznych. Brytyjczycy z podziwem podkreślali, że mimo braku wsparcia ze strony rządu polskie firmy coraz częściej zdobywają zagraniczne kontrakty i kupują konkurencyjne zewnętrzne firmy. Ta coraz silniejsza tendencja jest odwrotnością dotychczasowego kierunku, kiedy to Polska była obszarem gospodarczej konkwisty drapieżnego kapitału napływowego. Także zlecone przez think tank Poland, Go Global! badania 600 firm z większościowym kapitałem polskim, które zatrudniają powyżej 50 osób i mogą się pochwalić obrotem powyżej 10 mln zł, wskazują, że aż w 57 proc. przypadków wejście polskich firm na rynki zagraniczne kończy się sukcesem. Dobrymi wynikami może się pochwalić 70 proc. firm, które już funkcjonują na rynkach zagranicznych. Wspomniane badania wskazują, że 40 proc. badanych przedsiębiorstw funkcjonujących poza granicami naszego kraju odnotowuje systematyczny wzrost dochodów, a jedynie 9 proc. zgłasza spadek przychodów lub wzrost kosztów. Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców pracujących na obcych rynkach spodziewa się, że w następnych latach ich firmy znacznie podwyższą swoje dochody.